Parkering Malmö stödjer SeniorNet Malmö och utbildar i digital parkering.

​Parkering Malmö stödjer SeniorNet Malmö: Utbildar äldre i digital parkering

Fördelarna med digital parkering är många, men det är inte alla som har lätt med tekniken i början. Därför har Parkering Malmö valt att stödja SeniorNet Malmö och samarbetar nu med föreningen för att utbilda äldre i digital parkering.

Digitala parkeringslösningar gör det enkelt och smidigt för de flesta att betala sin parkering med hjälp av sms och appar. I dagens digitala och kvittolösa betalautomater knappar man enkelt in fordonens registreringsnummer och slipper sedan gå tillbaka till bilen för att lägga lappen i rutan. Men, den digitala utvecklingen i samhället kan vara krånglig för många, inte minst för seniorerna.

- Många äldre befinner sig i ett digitalt utanförskap. Genom att stödja SeniorNet Malmös verksamhet vill vi bidra till att öka kunskapen om den digitala tekniken, men också ta ansvar och hjälpa till att utbilda i hur digital parkering fungerar, menar Michael Olsson, VD på Parkering Malmö.

Yvonne Svensson och Anette Knutsson arbetar som parkeringsvakter på Parkering Malmö och har stor vana vid att besvara frågor om parkering. Nyligen höll de sin första utbildning för SeniorNets medlemmar per distans med hjälp av den digitala plattformen Zoom. Efter corona kommer utbildningarna att hållas på SeniorNets internet-caféer.

- På sjukhusområdet där vi dagligen övervakar möter vi många äldre som undrar hur de ska göra för att betala sin parkering. Därför känns det nu väldigt kul att kunna hjälpa till med utbildningen så att fler seniorer kan känna sig trygga med att betala parkeringen digitalt, berättar Yvonne Svensson, parkeringsvakt.

Kollegan Anette Knutsson tillägger:
- Vi har även utbildat SeniorNets handledare, som nu kan hjälpa till att föra kunskapen vidare.

- Det digitala samhället ställer krav som många seniorer har svårt att hänga med på. De är okunniga i hur de ska betala med parkeringsbolagens appar eller de digitala biljettautomaterna. Därför blev vi väldigt glada när Parkering Malmö hörde av sig och ville stödja vår verksamhet och även hjälpa till konkret med en utbildning, berättar Dan Östergaard, ordförande i SeniorNet Malmö.

SeniorNet Malmö är en ideell förening som startade sin verksamhet i Malmö 1997. Idag har föreningen ca 500 medlemmar och verksamhet på ett tiotal IT-caféer i Malmö med omnejd. Föreningens idé bygger på att seniorer lär seniorer att använda dator, surfplatta och smart telefon för att bidra till att öka den digitala kompetensen bland seniorer.