Fem starka ledare nominerade till Utstickarpriset 2013

Fem starka ledare nominerade till Utstickarpriset 2013

Snart avgörs vem som får Utstickarpriset 2013 från Polarbröd. Priset går till modiga människor som vågar gå sin egen väg – utstickare. Årets nominerade är Nicholas Stern, David Suzuki, Ellen MacArthur, Johan Ehrenberg och Solelia Greentech. De har på olika sätt visat ”ett bra ledarskap för hela världen” i hållbarhetsfrågor.

2013 är andra året som Polarbröd delar ut Utstickarpriset. Syftet är att premiera människor som går sin egen väg och visar hänsyn och handlingskraft, nytänkande och uthållighet. Något som ligger i linje med Polarbröds egen strävan efter att ständigt utveckla och förbättra sin verksamhet.

– Vi vill med Utstickarpriset uppmärksamma dem som visar oss vägen framåt just för att de går mot strömmen, säger Karin Bodin, vd på Polarbröd.

Temat för Utstickarpriset 2013 är ”Bra ledarskap för hela världen”. Det kom från en övning om företagets hållbarhetsarbete där Polarbröds medarbetare fick rangordna de viktigaste ingredienserna för att nå företagets hållbarhetsmål. På en i förväg tryckt lapp stod ”bra ledarskap” men en medarbetare från bageriet i Bredbyn ville mer än så och skrev: ”Ett bra ledarskap för hela världen”. Det inspirerade till vad vinnaren av Utstickarpriset 2013 ska stå för.

– Ledarskap handlar om att ställa de svåra frågorna och att våga ändra på saker, och också om att gå före och inspirera andra, säger Anna Borgeryd, koncernstrateg och styrelseordförande på Polarbröd.

De fem nominerade är:

Nicholas Stern, brittisk ekonom som 2006 presenterade en uppmärksammad rapport där följderna av den globala uppvärmningen mättes i pengar. Rapporten, populärt kallad Sternrapporten, bidrog till att sätta klimatfrågorna på agendan. I dag leder Nicholas Stern Grantham Institute for Climate Change and Environment vid London School of Economics och är en flitigt anlitad expert och debattör i klimatfrågor.

David Suzuki, kanadensisk zoolog, programledare på tv och miljöaktivist som redan på 70-talet varnade för den globala uppvärmningen. 1991 startade han The David Suzuki Foundation, en miljöorganisation som arbetar för en hållbar utveckling genom att engagera sig olika miljöprojekt och genom att informera och driva opinion. David Suzuki tog 2009 emot Right Livelihood-priset för sitt mångåriga engagemang i miljöfrågor.

Ellen MacArthur, brittisk professionell seglare, miljöaktivist och förespråkare för cirkulär ekonomi, en ekonomisk modell där allt som tillverkas återvinns och blir nya produkter. 2010 grundade hon Ellen MacArthur Foundation med syftet att påverka, sprida information och lyfta nya idéer kring cirkulär ekonomi. Organisationen har bland annat tillsammans med Europakommissionen tagit fram ett manifest för effektivt resursanvändande. Som professionell seglare är Ellen MacArthur mest känd för att 2005 ha satt rekord i ensamsegling runt jorden.

Johan Ehrenberg, journalist, redaktör, entreprenör och aktivist samt grundare av produktionsbolaget ETC. Sedan 1990-talet har han varit aktiv i klimatfrågan och han är en ivrig förespråkare av alternativa energikällor. Han har startat klimatvänliga företag, till exempel Egen el som hjälper konsumenter att själva skapa sin el. På en kulle i Katrineholm har han byggt ett vertikalt vindkraftverk och solceller. Företag och privatpersoner kan hyra dem och tillverka sin egen miljövänliga el som de dessutom kan sälja vidare.

Solelia Greentech, svenskt företag som säljer solcellsdrivna laddningsstationer för elbilar. Solelia Greentech visade upp den första ”solmacken” för elbilar 2011 och blev året därpå utsedd till Climate Solver av Världsnaturfonden. Förra året påbörjades ordinarie försäljning och i dag finns ”solmackar” i Stockholm, Uppsala, Eskilstuna och Örebro. I juni blev Solelia Greentech utvald som en av världens hundra mest innovativa och hållbara lösningar, av den globala hållbarhetsguiden100.

Vinnaren av Utstickarpriset koras vid en tillställning i Stockholm den 25 november och belönas med en guldtacka på 100 gram från Boliden samt pokalen Revolution som designats av spanjoren Rodrigo García Gonzalés.

Vinnaren utses av en jury bestående av hållbarhetsexperten Anders Wijkman, armbryterskan Heidi Andersson, Måns Adler, grundare av Bambuser och Maja Frankel som leder Ashoka Scandinavia.

Bildtext från vänster till höger: David Suzuki, Johan Ehrenberg, Ellen MacArthur, Carolina Johansson, vd på Solelia Greentech och Nicholas Stern.

För mer information och bilder kontakta:

Carina Zolland, Informationschef Polarbröd
carina.zolland@polarbrod.se