Polarbröd anlitar erfarna konsulter för ett snabbt återtåg i Älvsbyn

Polarbröd anlitar erfarna konsulter för ett snabbt återtåg i Älvsbyn

Nu står det klart att Norconsult och Hellströms bygg fått förtroendet att projektera och bygga den första etappen av Polarbröds nya bageri i Älvsbyn. Det kommer att dofta nybakat bröd i Älvsbyn redan nästa höst.

Polarbröd har fattat beslut om att Norconsult och Hellströms bygg ska projektera respektive bygga den första etappen av det nya bageriet i Älvsbyn.Etapp 1 ska vara i bruk redan hösten 2021. Företagen kommer att jobba tätt tillsammans i en så kallad partneringentreprenad. Projekteringen kommer att ske parallellt med byggnationen.Detta är samma entreprenadform och partners som Polarbröd anlitade till bygget av den senaste bagerilinjen, den som skulle invigas dagen efter branden.

-Vi har ett redan väl inarbetat arbetssätt som har fungerat mycket väl. Det här skapar förutsättningar för att vi ska vara tillbaka snabbare på banan, säger fastighetschef Jonas Holmgren.

Branden som raserade fabriken i Älvsbyn i slutet av augusti slog hårt mot orten, medarbetare, kunder och samarbetspartners. Norconsult har arbetat tillsammans med Polarbröd i olika projekt under trettio år och har varit mycket engagerade i företagets utveckling över tid.

-Vi vill stötta vår kund i både framgång och motgång. Vi har byggt upp ett ömsesidigt förtroende över tid och haft förmånen att vara med på hela resan från ax till limpa, bokstavligen. Det nya bageriet som byggs upp i spillrorna av det gamla kommer att bli en mer rationell och modern anläggning, en ny resa som vi ser mycket fram emot att påbörja, säger Berndt Hortlund sektionschef på Norconsult.

Så lyder Polarbröds vision. Polarbröd är ett familjeföretag med hundraåriga traditioner i norrländsk brödkultur. Det moderna företaget har vuxit från ett litet familjebageri till att bli Sveriges tredje största producent av matbröd. 2019 omsatte Polarbrödskoncernen 1334 miljoner kronor med hjälp av sina 331 anställda. Polarbröd bakade nästan 41 000 ton bröd som såldes för 958 miljoner kronor.Den 23 augusti 2020 utbröt en förödande brand i bageriet i Älvsbyn - Polarbröds hjärta. Bageriet gick inte att rädda men vi är fast beslutna att förbli i Älvsbyn och vi har redan påbörjat resan till ett nytt bageri i världsklass. Vi vill finnas kvar i generationer framöver.