Polarbröd först i Sverige med att testa eldriven distributionsbil

Polarbröd först i Sverige med att testa eldriven distributionsbil

Den första helt eldrivna distributionsbilen är i Sverige för att testas av Polarbröd och deras distributör Polfärskt. Bilen är en del av det internationella projektet CityMove där bland annat Volvo Group, DB Schenker och Centro Ricerche FIAT är med.

Den eldrivna distributionsbilen, som går på 100% el, är framtagen av Volvo Group och är en del av det internationella projektet CityMove som arbetar för att ta fram ny teknologi och nya miljövänliga lösningar inom transport. I Sverige utgörs testet i Uppsala av DB Schenker tillsammans med Polfärskt och UGSAB.

- Polarbröd har funnits i fem generationer och vi vill finnas i fem generationer till och strävar efter en fossilfri verksamhet. Transporter är en av våra tre utmaningar och vi deltar i testet för att utvärdera en av flera möjliga vägar för vår närdistribution. El är ett alternativ, rapsolja, biogas och biodiesel är exempel på andra. Idag väljer vi järnvägstransporter i så stor utsträckning som möjligt för vår fjärrdistribution. Det är viktigt för oss att följa utvecklingen och vi ser alternativa fossilfria drivmedel som ett framtida komplement, säger Jens Hardegård produktionschef på Polarbröd.

Bilen är fortfarande en prototyp och är här för att bli testad i sin verkliga miljö. Efter Sverigebesöket kommer bilen att åka vidare i Europa för fortsatta tester.

För mer information, vänligen kontakta,

Jens Hardegård, VVD, Produktion & Logistik, Polarbröd.
jens.hardegard@polarbrod.se

Om Polarbröd
Polarbröd är ett familjeföretag med hundraåriga traditioner i norrländsk brödkultur. Under de 40 år företaget funnits har det vuxit från ett litet familjebageri till Sveriges tredje största producent av matbröd, med cirka 400 anställda. 2011 omsatte företaget 801 miljoner kronor och bakade 39 000 ton bröd på de tre Polarbagerierna i Älvsbyn, Bredbyn och Omne.

2012 har vi på Polarbröd många goda skäl att jubilera. Vi firar en lång rad utstickarår sedan starten 1879. Då kom Johan Nilsson till Älvsbyn för att ge liv till en bagarfamilj och la grunden för en stolthet och ett nytänkande inom bagarkonsten som lever vidare än idag. I år är det också 100 år sedan Johans son Frans Gustav Nilsson öppnade kafé i det lilla bageriet i Älvsbyn och 50 år sedan Gene bageri såg dagens ljus. Polarkakan 40-årsjubilerar, så också bolaget Polarbröd AB. För 25 år sedan blev bageriet i Omne en del av Polarbröd. I 20 år har fransmän kunnat njuta av Polarbröd och i Norge har vi funnits i tio år.  Under åren har Polarbröd hyllats för våra innovativa lösningar. En är Renklämman, världens första djupfrysta smörgås, en annan Polarmetoden; vårt sätt att hålla brödet färskt genom frysning.  Vår kultur att våga sticka ut, vara nytänkande och uthålliga, visa hänsyn och handlingskraft, har fört oss dit vi är idag. Dessa egenskaper ska också bära oss in i framtiden.

Så lyder Polarbröds vision. Polarbröd är ett familjeföretag med hundraåriga traditioner i norrländsk brödkultur. Det moderna företaget har vuxit från ett litet familjebageri till att bli Sveriges tredje största producent av matbröd. 2019 omsatte Polarbrödskoncernen 1334 miljoner kronor med hjälp av sina 331 anställda. Polarbröd bakade nästan 41 000 ton bröd som såldes för 958 miljoner kronor. Den 23 augusti 2020 utbröt en förödande brand i bageriet i Älvsbyn - Polarbröds hjärta. Bageriet gick inte att rädda men vi är fast beslutna att förbli i Älvsbyn och vi har redan påbörjat resan till ett nytt bageri i världsklass. Vi vill finnas kvar i generationer framöver.