Polarbröd gör ytterligare mångmiljonsatsningar i Älvsbyn och Bredbyn

Polarbröd gör ytterligare mångmiljonsatsningar i Älvsbyn och Bredbyn

Vid ett extra styrelsemöte den 5 november fattade Polarbröds styrelse ett beslut om ytterligare mångmiljonsatsningar i den första etappen av bageriet i Älvsbyn och för att maximera produktionen i bageriet i Bredbyn.

Polarbröd har arbetat vidare med en förstudie av den första etappen av det nya bageriet och för att skapa de bästa förutsättningarna för ett robust och hållbart bageri görs nu ytterligare satsningar. Den totala investeringen för den första etappen i Älvsbyn, som planeras vara klar redan nästa höst, blir 300 miljoner kronor.

– Den fortsatta projekteringen visar att det här skapar de allra bästa förutsättningarna för de kommande etapperna i bageriet i Älvsbyn, säger Polarbröds vd Anders E Johansson.

Dessutom togs ett beslut om en total satsning på 56 miljoner kronor i bageriet i Bredbyn där företaget nu i närtid maximerar sin kapacitet för att förse kunder och konsumenter med Polarbröd. Denna investering innebär bland annat ett bredare sortiment, ny kyl och frys samt en robotlösning för paketering av brödet.

– Det känns otroligt starkt att vi har hittat de här förbättringarna för att öka kapaciteten med bibehållen högsta kvalitet. Och beträffande satsningen i Älvsbyn visar det ännu tydligare vår beslutsamhet att komma tillbaka i full kraft, säger Polarbröds koncern-vd Karin Bodin.

Norrländsk utstickare som älskar bröd

Polarbröd är ett familjeföretag med hundraåriga traditioner i norrländsk brödkultur. Det moderna företaget har vuxit från ett litet familjebageri till att bli Sveriges tredje största producent av matbröd. 2019 omsatte Polarbrödskoncernen 1334 miljoner kronor med hjälp av 331 anställda. Polarbröd bakade nästan 41 000 ton bröd som såldes för 958 miljoner kronor. Utöver brödverksamheten finns även Polarrenen, som verkar inom förnybar energi, uthyrningsinventarier och fastigheter. I koncernen finns också energibolaget Polarkraft AB som från hösten 2014 producerar vindel för koncernens behov. Polarbröd är självförsörjande på förnybar energi och vill vara en positiv kraft för omgivningen i omställningen mot en uthållig försörjning.

Begreppet utstickare är tätt kopplat till Polarbröds verksamhet och används flitigt i Polarbröds bagerier. Sedan 2012 delar Polarbröd ut Utstickarpriset – ett erkännande av modiga människor som går sin egen väg och som visar hänsyn och handlingskraft, nytänkande och uthållighet. Med temat för 2020 års pris vill Polarbröd lyfta vikten av resurseffektivitet och cirkularitet.

Så lyder Polarbröds vision. Polarbröd är ett familjeföretag med hundraåriga traditioner i norrländsk brödkultur. Det moderna företaget har vuxit från ett litet familjebageri till att bli Sveriges tredje största producent av matbröd. 2019 omsatte Polarbrödskoncernen 1334 miljoner kronor med hjälp av sina 331 anställda. Polarbröd bakade nästan 41 000 ton bröd som såldes för 958 miljoner kronor. Den 23 augusti 2020 utbröt en förödande brand i bageriet i Älvsbyn - Polarbröds hjärta. Bageriet gick inte att rädda men vi är fast beslutna att förbli i Älvsbyn och vi har redan påbörjat resan till ett nytt bageri i världsklass. Vi vill finnas kvar i generationer framöver.