​Polarbröd utvecklar sensoriskt språk för det svenska högtidsbrödet - mjukt tunnbröd

Polarbröd som är marknadsledare inom kategorin tunnbröd i Sverige och driver världens största tunnbrödsbageri i Bredbyn har utvecklat ett sensoriskt språk för mjukt tunnbröd. Under tisdagen arrangerades premiären för tunnbrödssensorik och tunnbrödsprovning på PS Matsal i Stockholm.

Tunnbröd brukar definieras som ett tunt, kavlat och hällbakat bröd. Tunnbrödet har starka kulturhistoriska rötter i Norrland. Polarbröds tunnbröd bakas i bageriet i Bredbyn, världens största tunnbrödsbageri och är en av Polarbröds mest traditionella produkter som äts vid de flesta svenska högtider och ofta till fest året runt. Polarbröds sortiment av mjuka tunnbröd är Abisko, Njalla, Akka och Sarek.

– Mjukt tunnbröd är en av våra mest omtyckta produkter och snart firas många svenska högtider där tunnbrödet har en självklar plats på buffébordet, studentskivan, nationaldagsfirandandet, midsommarfesten och kräftskivan, säger Produktchef Maria Eriksson.

Det sensoriska språket för mjukt tunnbröd har utvecklats i samarbete med smak- och sensorikexperten Johan Blanche. Johan ledde också tisdagens provning där gästerna fick smaka alla fyra mjuka tunnbröd tillsammans med pålägg, grönsaker och lyxiga fyllningar särskilt framtagna för att passa de olika tunnbröden och de unika karaktärerna.

Polarbröds tunnbrödsrecept till vårens och sommarens högtider

Tunnbrödsrecept kräftskiva
Gorgonzolasnittar

Tunnbrödsrecept midsommar
Mjukt tunnbröd med grillad sparris och Västerbottensost
Njallastrutar med jordgubbar
Nubberullar med timjan
Tunnbrödssnittar med färskpotatis och groddar

Tunnbrödsrecept student, pingst och nationaldag
Festliga snittar
Snittar med rökt lax och citroncreme
Snittar med kikärtsröra och grillad paprika
Snittar med räkröra

Sensorisk beskrivning av SAREK
Sarek är karg och linnevit på ytan. Den är lite skönt sträv, men också len som den finaste slipsten. Den robusta rågen mildras av runt vete, smaken är aningen kärv och här finns en lätt vedugnsdoft. Associationerna går till stolthet, traditioner, lägereldar och stora fjällvidder.

Västerbottensost
Lagrad Grevé
Rökt skinka
Prickig korv
Grönsaker:
Solmogna söta tomater, riven pepparrot, tunna skivor rädisa
Lyxig fyllning:
Getost, flytande honung och pinjenötter

Sensorisk beskrivning av AKKA
Akka är ljust vetevit med en fint naggad, matt yta och ett mjukt inre. Det milda vetet tillsammans med en balanserad sötma och sälta gör smaken neutral. En lätt frisk mineralton kan förnimmas. Associationerna går till natur, sädeskorn och fjällängar.

Lagrad prästost
Gräddost
Grov pastej
Messmör
Grönsaker:
Avokado i skivor med lite flingsalt, tunna skivor saltgurka, Cornichons
Lyxig fyllning:
Rökt röding/lax, färskost och gräslök

Sensorisk beskrivning av NJALLA
Njalla är ljus, dunvit och följsam. Den är lätt i anden och lent mjölpudrad. Under ytan finns en fin blåsighet och saftig kärna. Smaken är vetemjuk med mild sötma. I doften finns en smörig ton. Associationerna går till en skön, mjuk vind från rundade fjäll.

Port Salut
Grevé
Mildrökt skinka
Kokt skinka
Grönsaker:
Färsk gurka, krasse eller rivet äpple
Lyxig fyllning:
Kräftskagenröra med dill och Kalix löjrom

Sensorisk beskrivning av ABISKO
Abisko har en fin luftighet under den lena, rödgyllene, lätt krusiga ytan som bakats av lite extra. Smaken är fyllig av mustig råg. Här finns en mild syrlighet från surdegen och en fruktig maltdoft. Associationerna går till en god maltbrygd, till skog, bark och fjälltjärnar.

Smak/doft:
Fyllig råg
Mild syra
Fruktig maltdoft
Passar extra bra till:
Smakrik cheddar
Lagrad prästost
Cognacsmedvurst
Välrökt skinka
Utseende/konsistens:
Gyllene
Rödlätt
Krusig

Maria Eriksson, produktchef, maria.eriksson@polarbrod.se, telefon 010-450 60 04
Helena Rönnmark, informatör, helena.ronnmark@polarbröd.se, telefon 010-450 60 31

För recept, bilder och produktprover
Petra Whitehead, whitehead.publicrelations@gmail.com, 073-440 78 31

Polarbröd är ett familjeföretag med hundraåriga traditioner i norrländsk brödkultur. Under de 44 år det moderna företaget funnits har det vuxit från ett litet familjebageri till Sveriges tredje största producent av matbröd, med 342 anställda. 2015 omsatte företaget 791 miljoner kronor och bakade drygt 38 000 ton bröd på de tre Polarbagerierna i Älvsbyn, Bredbyn och Omne. I Umeå finns ett kommunikationskontor, moderbolaget Polinova och här verkar huvudägarna Karin Bodin och Anna Borgeryd. Utöver brödverksamheten finns även energibolaget Polarkraft AB i koncernen som från hösten 2014 producerar vindel för koncernens behov. Polarbröd är självförsörjande på förnybar energi och vill vara en positiv kraft för omgivningen i omställningen mot en uthållig försörjning.

Utstickarpriset

Familjeföretaget Polarbröd drivs av femte generationen bagarbarn och vill verka i många generationer framöver. Begreppet utstickare är tätt kopplat till Polarbröds verksamhet och används flitigt i Polarbröds bagerier. Sedan 2012 delar Polarbröd ut Utstickarpriset. Utstickarpriset är ett erkännande av modiga människor som går sin egen väg och som visar hänsyn och handlingskraft, nytänkande och uthållighet. Vinnaren av Utstickarpriset belönas med en guldtacka 100 gram Bolidenguld.