Var tionde rekrytering går fel

Nästan en av tio rekryteringar är mindre lyckade. Det svarar arbetsgivarna i Poolias undersökning Kompetensindikatorn. Svårast att hitta helt rätt har de största företagen.

När Poolia frågade 500 arbetsgivare om de senaste årens rekryteringar fanns det både ljusglimtar och orosmoln i svaren. Den goda nyheten är att hälften av rekryteringarna ansågs vara mycket lyckade, en siffra som ökat från 35 procent 2011. En rejäl ökning alltså, men fortfarande svarar de mindre lyckade rekryteringarna för 9 procent av tårtan. Med en snittkostnad på 700 000 kronor per felrekrytering lägger Sveriges företag fortfarande alldeles för mycket pengar på att ta fel beslut.
Allra svårast verkar de största företagen ha. Bara 45 procent av deras rekryteringar har varit mycket lyckade, medan 52 procent av småföretagens värvningar varit succéer.

Dyrt med anställda som slutar

En felrekrytering beror inte alltid på att arbetsgivaren är missnöjd. Lika gärna kan problemet vara att den nyrekryterade slutar efter en kort tid, och att en ny rekrytering måste göras.

När Poolia frågade drygt 1 000 anställda om hur nöjda de var med sitt jobb svarade två av tre att de var nöjda med sin anställning. 35 procent svarade dock att de var missnöjda eller "varken nöjda eller missnöjda". Värst ställt var det inom IT-sektorn. Där var inte ens 60 procent nöjda med sin anställning.

Med Poolias tjänst Second Opinion kan du som ska nyanställa få hjälp i slutet av rekryteringsprocessen. Läs mer om Second Opinion här.

• second opinin
  • kompetensindikatorn