Bjäre – Båstad - Skåne 2013-06-13

Brist på färskpotatis till midsommar!
Skördenivåerna på färskpotatis är under den normala nivån på Bjärehalvön och i övriga Skåne, pga sen vår, frost och torka. Sydeuropa kan inte bidra med någon export då det är bristvara även där. Vinterpotatisen är helt slut i Europa och i stort sett även i Sverige. Efterfrågan på potatis är stor i våra grannländer och Europa, där prisnivån är avsevärt högre, därmed ökar exporten och påverkar tillgången i Sverige. Skall vi exportera våra knölar och riskera att själva stå utan till midsommar?

Skall färskpotatisen fortleva?
Låga inhemska priser till odlarna, bl a pga kampanjer från ledande kedjor, gör att odlarna inte fått lönsamhet de senaste åren.

Under vinterhalvåret kostar potatisen i butik 6-8 kr kg, varför ska färskpotatisen kosta 1-4 kr ut i butik till midsommar och det är odlaren som skall subventionera? Alla förstår att ekvationen inte går ihop.

Färskpotatisodlaren behöver veckan före och under midsommarveckan ca 6 kr kg för att kunna driva sin verksamhet vidare med lönsamhet – är detta oskäligt för att förgylla och föra traditionen vidare med färskpotatis på bordet till midsommar?

Dagens verklighet i butik midsommarveckan
1 kg lösviktgodis 79 kr/kg
1 kg svensk färskpotatis 1-4 kr/kg midsommarveckan?

Sydsvensk Färskpotatis odlarförening             Skånes Potatisodlarförening
Arnold Ebbesson                                              Anders Andersson