Färskpotatisens Dag firas i Skåne

Färskpotatisens Dag firas i Skåne

Färskpotatisens dag firas speciellt på Bjäre- och Kullahalvöarna med matmarknader där alla är välkomna att provsmaka olika sorter av årets primörer, prata direkt med odlarna och lära sig mer om potatis. De nyskördade primörerna och en mängd lokala matspecialiteter finns till försäljning i marknadsstånden. Det bjuds även på underhållning och välsmakande rätter i restaurangtälten.

Alla hälsas välkomna till:
Pärans Dag, Mariatorget i Båstad
lördagen den 5 juni, kl 10:00–15:00
Kl 12.00 är ni välkomna till Bio Scala
för att lyssna och deltaga i diskussionen om vilken mat vi skall servera våra ungdomar i skolorna.  Medverkande: Ulla Johansson, kostchef i Båstads Kommun, David Hallinger, kock, samt Eleonor Schutt från Hushållningssällskapet

Primörpotatisens dag , Fredriksdals trädgårdar i Helsingborg
söndagen den 6 juni, kl 11:00–16:00

För mer information, kontakta:
Pärans dag, Båstad, Bittan Gustavsson, bittan.gustavsson@bjarenet.com , 070-98 29 385 Primörpotatisens Dag, Helsingborg, Bitte Persson,  kontakt@larsviken.se ,070-215 4522

Eller branschorganisationen Svensk Potatis:
Lars Elofson, ordförande, lars.elofson@bjarenet.com  076-80 86 494
Pressinformation och bilder www.newsdesk.se/pressroom/potatis
Konsumentinformation och recept www.merpotatis.nu

Aktiviteterna ingår i kampanjen Merpotatis.nu för att väcka uppmärksamhet för potatis. Målet är att öka konsumtionen genom att bidra med kunskap och inspiration. Projektet kommer att pågå i tre år och finansieras med stöd av Europeiska Unionen och Lantbrukarnas Riksförbund.  Aktiviteterna genomförs av branschorganisationen Svensk Potatis.