Månadens recept i augusti: Råmarinerade havskräftor med färskpotatis

Månadens recept i augusti: Råmarinerade havskräftor med färskpotatis

Sveriges främsta kockar presenterar nya favoritrecept med utvalda potatissorter i säsong varje månad. Månadens recept i augusti 2009 presenteras av Christian Hellberg. Alla bilder och recept är fria för publicering.

Kräftpremiär

I augusti är det kräftpremiär och för västkustsonen Christian Hellberg handlar det såklart om havskräftor. Koka dem rätt upp och ner som de är i saltat vatten i cirka 6 minuter, eller råmarinera dem som här i en saltlag med citron. Den citronsmakande rätten är tänkt som snacks innan middagen, gärna serverad med en iskall öl.

Råmarinerade havskräftor med citronaioli och smörkokt färskpotatis

4 portioner

8 havskräftor

1 l vatten

1 dl salt

skal från 1 citron

Skala och dela kräftstjärtarna på längden. Rör ut saltet i vattnet. Lägg i citronskal. Lägg i kräftstjärtarna i 4 minuter. Tag upp och torka av.

Tips! Kräftorna kan även kokas i 1 minut för en rå kärna i mitten. Och för den som inte vill äta något i närheten av råa skaldjur kan givetvis använda kokta havskräftor eller insjökräftor istället.

2 citroner

3 äggulor

2 msk vatten

olivolja

1 klyfta vitlök, riven

Skala citronerna och skär ner fruktköttet. Lägg citronköttet och vatten i en kastrull. Koka tills citronköttet blir gyllene. Passera genom en finmaskig sil. Låt svalna. Vispa samman citron och äggulor tillsammans med den rivna vitlöken. Tillsätt olja i en tunn stråle under konstant vispning. Smaka av med salt och peppar.

½ kg skalad färskpotatis, Solist eller Balmoral

100 g smör

50 g forellrom

skal från ½ citron

olivolja

½ huvud isbergssallat

Skiva och koka potatisen i saltat vatten tills den är nästan färdig. Häll av lite av vattnet och lägg i smör. Låt koka klart. Blanchera sallaten i mineralvatten (så behåller du den gröna färgen på bladen) i 10-15 sekunder och kyl ned i isvatten. Arrangera sallad, kräftor, forellrom och citronaioli på potatisskivorna.

Christian Hellberg är kökschef på Stureplansgruppen i Stockholm och Årets Kock 2001. Potatis är kärlek för Christian Hellberg. En grym råvara som han alltid kan få tag i och som är lätt och god att tillaga. Hans favoriter är sommarfärsk potatis eller nyrostad Asterix på hösten. Han är också ett stort fan av potatismos och puré.

Fakta och tips om potatis i augusti bifogas.

Månadens recept är ett samarbete mellan branschorganisationen Svensk Potatis och några av Sveriges främsta kockar. Mästerkockarna presenterar nya favoritrecept med utvalda potatissorter i säsong varje månad. Syftet är att väcka intresse och lust att laga mat med potatis. Aktiviteten är en del av projektet Merpotatis.nu som finansieras med stöd från Europeiska Unionen och Lantbrukarnas riksförbund . www.merpotatis.nu

För mer information, kontakta Jens Eriksson, jens.eriksson@merpotatis.nu eller ring 0705-94 57 32