Månadens recept i november - Stingig potatistortilla

Tortilla är spanjorernas goda och mättande svar på omelett. Lätt att tillaga och även god att ätas kall. Perfekt rätt att ha på buffén eller som lunchrätt dagen efter.

Receptmakare: Simone Westberg
Bild: Staffan Andersson

Stingig potatistotilla

Recept för 2 port eller 4 port som förrätt

1/2 kg potatis av tex asterix
olivolja
2 rödlökar i tunna skivor
1/2 fint skuren röd chilli utan frön
2 röda paprikor strimlade
150 g chorizo tärnad
3 ägg
2 pressade vitlöksklyftor

Skrubba potatisen och koka med skal i 20 min. Torka potatisen och skiva den. Hetta upp olivolja i en stekpanna och stek löken. Låt löken steka i 1 min och tillsätt sedan chilli och paprika.

Tillsätt chorizon efter 2 min. Placera ut potatisen i takpannemönster över pannan. Vispa äggen med salt, peppar och den pressade vitlöken. Häll nu äggblandningen över potatisen och stek på svag värme under lock.

Vänd på tortillan så snart som äggblandningen har stelnat. Detta gör du genom att föra över tortilla på locket och sedan ta en tallrik ovanpå och vänd upp och ner. För sedan tillbaka den i pannan. Låt den stekas i 5 minuter. Skär den i önskade bitar. Serveras bäst ljummen.

Smaklig måltid!

Svensk Potatis är en konkurrensneutral branschorganisation, vars främsta uppgift är att informera och marknadsföra potatis. Verksamheten finansieras via medlemsavgifter. En styrka i organisationen är att vi har medlemmar från såväl odling som förpackare/handlare. Detta spektrum ger organisationen en bred och stabil grund, med hög kompetens och god förankring i hela branschen.