Månadens recept januari 2012 - Potatis- och morotssuffléer

Månadens recept januari 2012 - Potatis- och morotssuffléer

Vad är bättre att börja året med en riktigt enkel och festlig sufflérätt. Tillaga i en stor form eller små suffléformar till var och en. God att äta till både fisk och kött.

Receptmakare: Karolin Jörgensen Kardell
Bild: Staffan Andersson

Potatis och morotssuffléer
4 personer

700 g mjölig potatis, gärna King Edward,
tillagade med skalen på
2 rivna morötter
25 g smör
4 msk färska brödsmulor
3 separerade ägg
2 msk apelsinjuice
Salt och peppar

Morotstrimlor

1. Sätt ugnen på 200 grader.
2. Pensla fyra stycken suffléformar med smör och lägg i ¾ av brödsmulorna i formarna, sprid ut dem i formarna så att både botten och kanter är täckta.
3. Dela potatisen i halvor, gröp ur köttet och lägg i en skål.
4. Tillsätt morötter, äggulor, apelsinjuice och muskot. Salta och peppra.
5. Vispa äggvitorna i en separat skål tills det bildas mjuka toppar, vänd försiktigt ner i potatisen med en metallsked tills det är väl blandat.
6. Skeda försiktigt upp blandningen i formarna och strö över resten av smulorna på toppen av formarna.
7. Tillaga i ugnen i 40 minuter tills sufflén rest sig och är gyllene.

OBS! Öppna inte ugnsluckan under tiden då suffléerna lätt kan sjunka ihop.
Garnera gärna med morotstrimlor.

Svensk Potatis är en konkurrensneutral branschorganisation, vars främsta uppgift är att informera och marknadsföra potatis. Verksamheten finansieras via medlemsavgifter. En styrka i organisationen är att vi har medlemmar från såväl odling som förpackare/ handlare. Detta spektrum ger organisationen en bred och stabil grund, med hög kompetens och god förankring i hela branschen.