Månadens recept i september: Rödtunga på "walevskavis"

Månadens recept i september: Rödtunga på "walevskavis"

Sveriges främsta kockar presenterar nya favoritrecept med utvalda potatissorter i säsong varje månad. Månadens recept i september 2009 presenteras av Christian Hellberg från Stureplansgruppen. Alla bilder och recept är fria för publicering.

Hummerpremiär

I slutet av september är det hummerpremiär på västkusten. Och hummer är förutom potatis en av Christian Hellbergs favoritråvaror. Men eftersom hummer är en ganska exklusiv råvara har han här gjort ett recept med extra mycket potatis.

Rödtunga på "walevska vis" med potatiskräm

4 portioner

12 rödtungefiléer

2 msk smält smör

citronskal från 1 citron

1 kokt hummer

Putsa rödtungan. Blanda smöret med citronskal. Pensla rödtungefiléerna med citronsmöret. Rulla fisken till en rulle, fäst med tandpetare och stek den gyllenbrun i lite smör. Dela hummern i fyra bitar, till exempel två bitar av stjärten och en klo per portion.

Tips! Du behöver inte använda rödtunga i receptet, vilken vit plattfisk som helst fungerar lika bra.

Potatiskräm

1 dl mjölk

200 g smör

3 dl grädde

2 lagerblad

1 schalottenlök, skalad och finhackad

1 kg mandelpotatis

3 äggulor

salt

peppar

tryffelolja

Tips! Du kan även använda King Edward istället för mandelpotatis till potatiskrämen.

Koka upp mjölk, smör och grädde med lagerblad och schalottenlök. Låt stå och dra. Koka och passera potatisen. Blanda i smör- och gräddmjölken och äggulorna och vispa till en potatiskräm. Smaka av med salt, peppar och tryffelolja. Sila och häll upp i en gräddsifon. Ladda sifonen med två patroner och låt den stå i vattenbad innan servering.

Tips! Med en gräddsifon blir moset riktigt luftigt, blankt och krämigt, men om du inte har en sifon hemma kan göra ett vanligt potatismos av mandelpotatisen. Använd smör, grädde och en ballongvisp för ett krämigt mos.

Servera gärna rödtungan och potatiskrämen med nykokt, spänstig vit sparris som kokats i hälften vitt vin, vatten och salt.

Christian Hellberg är kökschef på Stureplansgruppen i Stockholm och Årets Kock 2001. Potatis är kärlek för Christian Hellberg. En grym råvara som han alltid kan få tag i och som är lätt och god att tillaga. Hans favoriter är sommarfärsk potatis eller nyrostad Asterix på hösten. Han är också ett stort fan av potatismos och puré.

Fakta och tips om potatis i september bifogas.

Månadens recept är ett samarbete mellan branschorganisationen Svensk Potatis och några av Sveriges främsta kockar. Mästerkockarna presenterar nya favoritrecept med utvalda potatissorter i säsong varje månad. Syftet är att väcka intresse och lust att laga mat med potatis. Aktiviteten är en del av projektet Merpotatis.nu som finansieras med stöd från Europeiska Unionen och Lantbrukarnas riksförbund . www.merpotatis.nu

För mer information, kontakta Jens Eriksson, jens.eriksson@merpotatis.nu eller ring 0705-94 57 32