Flera nya rekord för de laddbara fordonen

Mars blev en månad med många rekord för de laddbara fordonen. Beståndsökningen för månaden landade på 699 fordon, vilket är den högsta ökningen någonsin under en månad. För enskilda modeller uppvisade både Nissan Leaf och Tesla Model S rekordökningar. Trenden att laddhybriderna ökar mer än de rena elbilarna är också tillfälligt bruten, under mars ökade elbilarna med 420 st och laddhybriderna med 279 st.

Det våras även för de laddbara fordonen. Beståndsökningen för mars på 699 fordon var den högsta någonsin, och slår med råge det gamla rekordet från juni 2014 (597 st). Den höga ökningen under mars beror till stor del på de rena elbilarna, där både etablerade och nya bilmodeller ökar mycket. Exempelvis har Nissan bedrivit en mycket framgångsrik kampanj med attraktiva leasingerbjudanden till privatpersoner och företag.

- Elbilarnas framfart denna månad är mycket positiv och utgör ett intressant trendbrott. Den gångna månaden har diskussioner om snabbladdning fått stort utrymme, vilket är gott och väl. Men den viktigaste frågan är snarare hur vi skapar en svensk infrastruktur för normal- och destinationsladdning, säger Olle Johansson, VD Power Circle.

De vanligaste elbilarna i Sverige är Nissan Leaf (980 st), Renault Kangoo (750 st) och Tesla Model S (446 st). Bland laddhybriderna är Mitsubishi Outlander (2 755 st) och Volvo V60 (1 182 st) vanligast.

Samtidigt blir möjligheterna att ladda elfordon blir bättre och bättre. Just nu finns ca 1 025 laddpunkter fördelat på ca 300 publika laddstationer enligt Laddinfra.se, Sveriges nationella databas för laddinfrastruktur. Den som äger en publik laddstation, men som ännu inte har registrerat den i den nationella databasen uppmanas att göra detta snarast.

www.elbilsstatistik.se finns ytterligare information om det laddbara beståndet och laddinfrastruktur i Sverige, inklusive grafer och andra visualiseringar av intressant statistik.

Power Circle publicerar varje månad utvalda delar av statistiken över beståndet av laddbara lätta fordon i Sverige. Statistiken sammanställs från en unik databas över Sveriges samtliga laddbara fordon (personbilar, lätta lastbilar och fyrhjuliga mc) och ger en mer heltäckande bild av elbilar och laddhybrider i Sverige än annan tillgänglig statistik. I databasen, som går att beställa i sin helhet, belyses bland annat olika laddstandarder, tekniska specifikationer specifika för elbilar och geografisk data för varje enskild bil, samt diverse prognoser. Informationen ger ett unikt beslutsunderlag då det kommer till uppbyggnad av lokal laddinfrastruktur, inköp av elfordon och marknadsöversikt.

För mer information, kontakta;

Olle Johansson, VD Power Circle AB

+46 (0)70-791 29 62, olle.johansson@powercircle.org

För engångsutdrag eller abonnemang på ELIS, kontakta;

Malin Hansson, Projektledare Power Circle AB

+46 (0)70-280 31 61, malin.hansson@powercircle.org