Räddningsmissionens tredje MatRättsbutik i Göteborg är invigd

Räddningsmissionens tredje MatRättsbutik i Göteborg är invigd

Idag invigde Räddningsmissionen sin tredje livsmedelsbutik MatRätt på Wieselgrensplatsen i Göteborg. Sedan tidigare driver Räddningsmissionen två MatRättsbutiker, en i Flatås och andra i Rannebergen.

– Nu kommer fler människor runt om i Göteborg enklare kunna ta sig till någon av våra butiker för att köpa bra rabatterad mat som annars hade slängts, säger Ida-Lina Frisell Aasland, områdeschef för socialt företagande på Räddningsmissionen.

MatRätt drivs av Räddningsmissionen och verksamhetens fokusområden är att ta tillvara på överskott av livsmedel, minska matsvinn, bekämpa matfattigdom och erbjuda arbetsträning för att hjälpa människor närma sig arbetsmarknaden genom arbetsträning.

– Vi har under det senaste året sett ett ökat tryck från våra kunder runt om i staden, i takt med att matpriserna stigit. Vi finns i nordost och i väst, så Hisingen är ett naturligt utökningsområde för oss att finnas på. Vår tredje nya butik på Wieselgren bidrar till att fler människor som har ett stort behov av våra butiker kan nå oss med kortare restid. Idag har vi över 11 000 medlemmar och nya medlemmar tillkommer dagligen. Genom att vi öppnar ytterligare en butik så kan vi arbeta för fortsatt minskat matsvinn och erbjuda ännu fler arbetsträningsplatser för personer som behöver en anpassad arbetsplats, säger Ida-Lina Frisell Aasland, områdeschef för socialt företagande på Räddningsmissionen.

På Räddningsmissionens MatRättsbutiker tar vi hand om drygt 40 ton livsmedel varje vecka som vi får via våra fantastiska samarbetspartners. För att handla till ett reducerat pris i butikerna behöver man ansöka om medlemskap och visa att man har en inkomst på mindre än 13 274 kronor i månaden efter skatt. I nuläget har verksamheten runt 11 000 aktiva medlemmar och får in ungefär 40 nya medlemsansökningar varje dag.

– Vi är väldigt stolta över att kunna hjälpa till. Att minska matsvinnet är en av de viktigaste hållbarhetsfrågorna för vår bransch, och genom att vara en strategisk partner till MatRätt bidrar vi till att mindre mat slängs och att den i stället når de som behöver den bäst, säger Nicholas Pettersson, vd på Willys.

-Genom vårt samarbete med MatRätt i Rannebergen kan vi bidra till lokala arbetstillfällen, samt till att individer och familjer - med små marginaler att unna sig - får möjligheten att njuta tillsammans, samtidigt som vi har minskat svinnet, närmaste bestämt med drygt 800 kg förra året (2023). En riktig win-win helt enkelt. Det är dessutom en otrolig smidig tillvägagång som gör det enkelt för oss att bidra, säger Jenny Lagergren, Hållbarhetsansvarig Estrella.

– Vi är verkligen glada över att vårt samarbete med MatRätt. Det känns bra och viktigt att kunna bidra till en verksamhet som inte bara är socialt hållbar, utan även positiv för miljön. Genom samarbetet minskar vi vårt matsvinn samtidigt som de som har det svårt ekonomiskt får tillgång till bra mat, säger Victoria Olsson, hållbarhetschef på Arla Sverige.

Om MatRätt: MatRätt är en social supermarket som säljer funktionellt livsmedelssvinn och erbjuder arbetsträningsplatser för människor som vill närma sig arbetslivet. Alla är välkomna att handla men butikerna finns främst till för de medlemmar som lever i ekonomisk utsatthet. Som medlem har man möjlighet att handla varor till kraftigt reducerade priser. Visionen är ett Göteborg utan matfattigdom och matsvinn.