Dataanalys utvecklar Radonovas erbjudande till konsumentmarknaden

Dataanalys utvecklar Radonovas erbjudande till konsumentmarknaden

Som världens största radonlaboratorium har Radonova tillgång till mycket stora datamängder, från statistik över genomförda radonmätningar till information om konsumentbeteenden och globala marknadstrender.

– Det absolut bästa sättet för oss att utvecklas och bli bättre är att förstå våra kunders behov. Genom att arbeta mer datadrivet går det att ta mer träffsäkra beslut om hur vi ska utveckla våra produkter och tjänster. Det handlar också om att digitalisera och rationalisera arbetet med radonmätning, både för oss själva och våra kunder, kommenterar Radonovas Benjamin Portin.

Ny tjänst för korttidsmätning resultatet av omfattande globala kundundersökningar

Radonova genomför löpande globala kundundersökningar om varför privatpersoner väljer att mäta radon i sina bostäder. I de undersökningarna framgår bland annat att privatpersoner blir mer och mer engagerade i radonfrågan. Det gäller särskilt när det kommer till radonmätning i samband med köp och försäljning av bostad. Kunderna ser i dessa fall tidsaspekten som en avgörande faktor. För att underlätta affären behöver en mätning gå snabbt.

– Med det underlaget valde vi att utveckla en mättjänst som ger ett tillförlitligt radonvärde efter bara 48 timmar. Det är ett exempel på ett datadrivet beslut där mängder av datapunkter har analyserats och bearbetats för att sedan bli grunden till ett långsiktigt produktutvecklingsprojekt i form av både hård- och mjukvara, fortsätter Benjamin Portin.

– Tillväxt kommer ur kundkännedom och ökad kundnöjdhet. Om man inte har det som ledstjärna och tappar bort ödmjukheten blir det på sikt svårt att vara en världsledande aktör, oavsett vilken bransch man tillhör, avslutar Benjamin.

Radonova som global aktör

Med ett stort och modernt laboratorium i Uppsala är Radonova världsledande inom mätning av radon. Från Uppsala arbetar ett väl sammansvetsat team med produktion, analys, marknadsföring, försäljning, produktutveckling och forskning. Utöver huvudkontoret i Uppsala har Radonova lokala kontor i USA, Storbritannien, Tyskland, Frankrike och Norge. Radonova har i dag kunder i över 80 länder.

För mer information om radon och radonmätning besök vår hemsida.