På bilden: Radonovas Oscar Wännerud och Erica Hall framför de nya lokalerna

Nya lokaler ger Radonova kapacitet att möta växande global efterfrågan på radonmätningar

Efter 10 år har Radonova vuxit ur kostymen. Företagets tillväxt och en fortsatt ökad efterfrågan på tillförlitliga radonmätningar gör att verksamheten under slutet av 2023 flyttar in i nya lokaler i Uppsala. De nya faciliteterna som ligger i Fyrislund rymmer produktionsenhet, laboratorium och kontor på en total yta av drygt 1 600 kvadratmeter.

Flytten har föregåtts av en mycket grundlig analys av kommande behov och planering där de nya lokalerna är skräddarsydda och helt anpassade för Radonovas verksamhet. Lokalerna är byggda för att optimera flöden och processer samtidigt som de uppfyller högt ställda krav på säkerhet och en bra arbetsmiljö.

– Vår verksamhet är global och Radonova har i dag kunder i över 80 länder. För att fortsätta vara världsledande behöver vi hela tiden utveckla både processer och produkter. Med de nya lokalerna kan vi förbättra och effektivisera logistiken och arbetsprocessen samtidigt som vi med hög säkerhet och kvalitet kan möta den växande efterförfrågan på radonmätningar. Det är också avgörande att kunna fortsätta erbjuda våra kunder korta leverans- och analystider. Där kan man säga att vi nått taket i våra befintliga lokaler, kommenterar Karl Nilsson, vd för Radonova Laboratories.

– I samband med flytten får vi ett bra tillfälle att testa vår redundans i detektorproduktionen, som allt fler kunder efterfrågar. I och med att vi har mer än en produktionslina kan vi under flytten bibehålla en stabil produktion på cirka 30 000 detektorer i veckan då vi flyttar en lina i taget. Vi tar också tillfället i akt att vidareutveckla och kvalitetssäkra våra maskiner. Det gör att vi skapar en ännu mer effektiv produktionsprocess som möter de högsta kraven på säkerhet och kvalitet, säger Oscar Wännerud, laboratorie- och kvalitetsansvarig på Radonova.

Utöver huvudkontoret i Uppsala har Radonova även lokala kontor i USA, Storbritannien, Tyskland, Frankrike och Norge.

För mer information om radon och radonmätning besök https://radonova.se