Från vänster: Karl Nilsson, vd Radonova Laboratories och Thomas Chauvin, ansvarig för Radonova i Frankrike

Radonova stärker närvaron i Frankrike med kontor i La Rochelle

Efterfrågan på tillförlitliga radonmätningar har under de senaste åren varit stor i Frankrike. Hårdare lagkrav och en relativt eftersatt marknad har gjort att Radonova haft möjlighet att bygga upp ett nätverk av lokala partner som behöver möta det ökade behovet av radonmätningar. För att ta nästa steg och stärka närvaron ytterligare har Radonova nu öppnat ett kontor i La Rochelle. Ansvarig för kontoret blir Thomas Chauvin som sedan tidigare är ansvarig för Radonovas verksamhet i Frankrike.

Med kontoret i La Rochelle får Radonova nu bättre möjligheter att bearbeta den växande franska marknaden för mätning och analys av radon.

– Thomas Chauvin började utveckla Radonovas verksamhet i Frankrike år 2018 när direktivet BSS 2013 implementerades i landet. Sedan dess har han från Sverige lyckats etablera ett stort nätverk av partner och kunder över hela landet. Det här är en naturlig utveckling på det arbetet och kommer att främja möjligheterna till tillväxt ytterligare. Frankrike är ett stort och befolkningsrikt land med omfattande behov att hantera frågor som är relaterade till radon och människors hälsa, kommenterar Karl Nilsson, vd för Radonova Laboratories.

La Rochelle är ett strategiskt val
– Även om radon kan vara ett problem överallt, är det fortfarande ett mycket lokalt ämne i Frankrike. Faktum är att förordningen som anger var radon ska mätas ännu inte omfattar hela landet utan bara de delar som ligger i zon 2 och 3 enligt IRSN:s franska radonkarta samt några specifika områden. Den strategiska positionen för La Rochelle som ligger i korsningen där zonerna möts och där radonrisken i dag är störst, det vill säga Bretagne och Massif Central, är ett medvetet val som kommer att göra det enklare att möta och förstärka vårt nätverk där behovet är som störst, kommenterar Thomas Chauvin, utvecklingschef på Radonova

Radonovas nyöppnade franska kontor ligger här:

10-14 rue Jean-Perrin
Les Minimes
17000 La Rochelle

För mer information om radon och radonmätning besök https://radonova.se