Förvärv skapar ett nytt nav för Radonova i Storbritannien och Irland

Förvärv skapar ett nytt nav för Radonova i Storbritannien och Irland

Radonova Laboratories har förvärvat 100 procent av aktierna i GM Scientific Ltd. Genom förvärvet kan Radonova fortsätta sin expansion i Europa och etablera ett nytt nav i Storbritannien och Irland.

Med GM Scientific som dotterbolag kommer Radonova också att bredda sitt utbud av högkvalitativ radonsensorteknologi. GM Scientific grundades år 2018 och är baserat i Bristol, Storbritannien. Företaget producerar högkvalitativa polymersensorer som används i radondetektorer och inom neutrondosimetri. Det inkluderar plastfilmen som gjord av CR-39 och är placerad i mitten av radondetektorerna.

– GM Scientific har under vårt tidigare samarbete visat en mycket god förmåga att lösa avancerade tekniska utmaningar och samtidigt se till Radonovas behov. Därför är det här ett utmärkt tillfälle för Radonova att förstärka positionen som världsledande inom radonmätning. Förutom att säkra tillgången till avancerade material och produkter kommer vi nu att ha en större närvaro på den brittiska och irländska marknaden. Förvärvet innebär att vi får ett viktigt logistiknav samt bättre kapacitet att erbjuda lokal teknisk support, säger Karl Nilsson, VD för Radonova Laboratories AB.

– Jag är glad och stolt över att GM Scientific blir del av Radonova. Jag vet att Radonova alltid vill vara en tekniskt kompetent aktör som tillhandahåller förstklassiga tjänster. De har en utmärkt produktportfölj och har genomfört fler radonmätningar än något annat företag. Det ger GM Scientific en spännande möjlighet att diversifiera och växa. Radonova matchar GM Scientific väldigt väl, säger Maria Hansen Dugdale, grundare och ägare av GM Scientific.

En stor marknad med potential
– I Storbritannien har man mätt radon i cirka 40 år. Marknaden har vuxit sakta under de tio år jag varit med. Dock har arbetet att minska exponeringen för radon inte haft samma statliga investeringar som vi har sett i andra länder där det finns olika program och satsningar för att åtgärda förhöjda radonvärden. Med det i åtanke finns det en enorm potential för förbättringar och jag är övertygad om att Radonova kommer att vara en nyckelspelare på den resan. Företaget har alla förutsättningar att tillhandahålla säkra, innovativa och användarvänliga produkter och tjänster inom radonmätning, avslutar Maria Hansen Dugdale.

GM Scientific kommer att verka som ett dotterbolag till Radonova Laboratories, en del av Lagercrantz division Control.

Maria Hansen Dugdale har en doktorsexamen i partikelfysik och stor erfarenhet inom området radoninstrument och material.