Nya redskap för studier och behandling av blodbrist

Ragnar Söderbergs stiftelse presenterar de sex utvalda Ragnar Söderbergforskare i medicin 2013. Först ut är Johan Flygare, Lunds universitet, vars forskningsfokus ligger på nya redskap för studier och behandling av blodbrist, sjukdomstillståndet som kallas för anemi.

Om Johan Flygares forskning
Vårt blod består huvudsakligen av röda blodkroppar som transporterar syre. Miljontals människor i världen har för få röda blodkroppar, ett sjukdomstillstånd som kallas anemi. Dessvärre är många anemiska patienter inte hjälpta av dagens behandlingsalternativ.

Forskningsprojektets första mål är att förstå den instruktionssignal som skickas för att en cell ska börja producera röda blodkroppar. Vi har redan knäckt en stor del av koden och bevisat att den signalen fungerar genom att programmera om bindvävsceller från huden direkt till celler som kan producera röda blodkroppar. Genom att kartlägga mekanismen bakom upptäckten skapar vi nya sätt att stu- dera och behandla anemi.

Fortsatta mål för studien är att identifiera nya måltavlor för anemibehandling genom ökad förståelse av de faktorer som stimulerar och blockerar bildandet av de celler som producerar röda blodkroppar. Forskningsprojektet vill dessutom utveckla nya läkemedel för patienter med Diamond-Blackfan-anemi, en speciell form av anemi. Studien har redan testat över 12 000 olika substanser och hittat en grupp molekyler som kan korrigera det underliggande felet i denna sjukdom. Nu vill vi förstå och förbättra läkemedelskandidaterna så att de kan användas för att behandla patienter med Diamond-Blackfan-anemi.

Mer om Johan Flygare
Vad gör du på din fritid?
"Mycket av min fritid spenderar jag med familjen. Jag försöker hitta saker som vi kan göra tillsammans. De senaste veckorna har jag och min äldsta dotter stickat mössor, något som ingen av oss tidigare kunde men nu har alla i familjen nya vintermössor.

När jag får egentid så spelar jag gärna basket eller går ut och springer. Jag tävlade i 400m och 400m häck när jag var 20-25 så jag springer gärna fort och kort. Jag gillar också att plantera saker och se vad som kommer upp."

Jag kan också...
"...En av mina dolda talanger är att jag kan laga flipperspel. Detta är något jag lärt mig efter att vi köpte ett Star Trek: The Next Generation flipperspel. Problemet är att spelet går sönder titt som tätt och jag har nu fått lära mig en hel del om elektronik, kretskort med mera och när jag får plats så köper jag ett till och börjar fixa."