Framstående forskare firades på Fotografiska

"Det var 124 sökande till årets utlysning men bara sex forskare blev utvalda. De är kvällens huvudpersoner och väl värda att firas. Om tio år sitter vi kanske i Globen och firar att forskarskaran har vuxit och att vi har fått vara en del av deras historier", sade ordförande Ragnar Söderberg i sitt tal.

Den 15 november firades de sex Ragnar Söderbergforskare i medicin 2013 vid en tillställning på Fotografiska i Stockholm. Under middagen lyftes var och en av dessa unga, driftiga forskare fram genom presentation av deras forskning och personer. Vid tillställningen var forskarnas och stiftelsens familjer och vänner inbjudna för att lära känna varandra. Inom kort finns filmerna som visades under middagen att se på stiftelsens webbplats.

De utvalda forskarna är Johan Flygare, Malin Lagerström, Fredrik Lanner, Anders Rosengren, Fredrik Swartling och Anna Wredenberg.

Forskarna fick, liksom förra årets forskare, en Ragnarcykel. "Snart kan ni hitta varandra genom att hålla koll på var det står en Ragnarcykel", sade Ann Fernholm, konferencier för kvällen. Forskarna fick dessutom specialmålade diplom av Josefina Söderberg (red. anmärkning: ej en av stiftelsefamiljens medlemmar), utbildad illustratör och arkitekt som målat organiska byggstenar med inspiration från den mikroskopiska skalan.

Läs mer om de utvalda Ragnar Söderbergforskare i medicin här.