Reglering av smärta och klåda

Ragnar Söderbergs stiftelse presenterar de sex utvalda Ragnar Söderbergforskare i medicin 2013. Idag presenterar vi mer om Malin Lagerström, Uppsala universitet, vars forskning fokuserar på de nätverk av nervceller som reglerar smärta, klåda och andra känselintryck.

Om Malin Lagerströms forskning
Forskningsprojektet studerar reglering av smärta och klåda genom att fokusera på de nätverk av nervceller som registrerar och reglerar smärta, klåda och andra känselintryck. Vår förmåga att tolka vår omgivning och reagera på ett lämpligt sätt regleras av komplexa system i kroppen där nervceller tar emot information, bearbetar den och skickar ut ett svar.

Studien har tidigare identifierat de nervceller som leder brännande, mekanisk och inflammatorisk smärta från huden till ryggmärgens nervceller. Studien fortsätter nu med att granska de nätverk i ryggmärgen som förmedlar och reglerar känselsignaler för att identifiera vilken roll dessa celler har i normalfallet och vid sjukdom. Vi vill även visa hur olika nervceller samspelar med varandra i kroppen.

Ett av forskningsprojektets mål är att hitta de nervceller som vid lätt beröring kan minska känslan av smärta, detta för att senare kunna stärka dessa cellers funktion med hjälp av läkemedel. Det huvudsakliga målet är att öka kunskapen om detta nätverk av nervceller för att på lång sikt kunna utveckla bättre läkemedel mot kronisk smärta och klåda, tillstånd där detta nätverk inte är i balans och där dagens behandling är otillräcklig.

Mer om Malin Lagerström
Vad gör du på din fritid?
"Jag spelar kort och brädspel med vänner, äter gärna god mat och löpträningar (springer både med vänner och ett löpargäng på jobbet). Jag är också intresserad av design.

Jag är särskilt intresserad av...
"...Möbeldesign och jag gillar att bygga saker från grunden. Till exempel vår nya trappa till övervåningen, den kommer från en ek som vi har sågat ner, gjort brädor av, låtit en arkitekt rita och som vi sedan tillverkar tillsammans med en möbelsnickare."