Idag släpps årets Ramirentrapport, som bland annat visar hur byggbranschen anammat nya tekniker som AI och drönare.

Nästan var tionde inom byggbranschen använder AI

AI, drönare och uppkopplade maskiner. Det är något vi kan räkna med att se mer av på många byggarbetsplatser i framtiden. Det visar årets Ramirentrapport, som släpps idag, där 500 personer inom branschen fått svara på frågor om bland annat digitalisering och ny teknik.

Enligt Ramirentrapporten använder åtta procent av de som jobbar inom byggbranschen AI idag. 26 procent räknar med att göra det inom 10 år. Betydligt fler – 29 procent – använder sig av drönare och 25 procent av uppkopplade maskiner. Det är nästan dubbelt så många jämfört med i fjol.

Jimmy Dahlström, chef för Ramirents affärsområde Den temporära fabriken, bekräftar att nya tekniska verktyg används på allt fler byggarbetsplatser idag. Och han är övertygad om att det finns en lång rad fördelar om fler inom byggbranschen verkligen omfamnade AI.

Ta projekteringsarbete som exempel, där kollisionskontroller är ett viktigt moment. Syftet är att kontrollera att planerna synkar och fungerar i alla led. Ska man undersöka om rördragarens projektering fungerar ihop med ventilation och konstruktion behöver man lägga ner en del tid. En sådan kontroll skulle AI kunna göra åt oss, väldigt snabbt, säger Jimmy Dahlström.

Produktivitet och digitalisering

Byggbranschen har kommit en bit på väg, men behöver ta ytterligare steg i en mer digital riktning. Inte minst med tanke på det starka sambandet mellan hög produktivitet och en välutvecklad digitaliseringsgrad.

– Vi vet med säkerhet att produktiviteten, som är en springande punkt i byggbranschen, kommer bli bättre om vi ökar vår digitaliseringsgrad. Det är tydligt belagt i forskning, säger Jimmy Dahlström.

Enligt Ramirentrapporten använder merparten av de som jobbar inom byggbranschen någon form av digitala system. Framför allt system för att få bättre kontroll på kostnader i projekten, men även för att planera personalresurser eller säkerställa en trygg och säker arbetsmiljö.

1 av 5 (19%) uppger att anledningen till att de inte använder fler digitala system är att företaget där de jobbar är trögt att förändra. 16 procent att kompetensen saknas och 15 procent att det saknas bra lösningar på marknaden.

Nya tekniker i framtiden
Exempel på tekniker som byggföretagen räknar med att använda mer av i framtiden:

• AI: 8 procent använder det idag. 3 procent använde det för ett år sedan. 26 procent räknar med att göra det i framtiden
  • Drönare: 29 procent använder det idag. 13 procent använde det för ett år sedan. 14 procent räknar med att göra det i framtiden
  • Uppkopplade maskiner: 25 procent använder det idag. 15 procent använde det för ett år sedan. 22 procent räknar med att göra det i framtiden
  • Automation: 13 procent använder det idag. 8 procent använde det för ett år sedan. 18 procent räknar med att göra det i framtiden
  • Robotar: 8 procent använder det idag. 4 procent använde det för ett år sedan. 20 procent räknar med att göra det i framtiden

(Källa: Ramirentrapporten)

Siffrorna är hämtade ur årets Ramirentrapport, som publiceras idag. I rapporten har 500 personer inom byggbranschen fått svara på frågor om sin omvärld, miljö, säkerhet, komptensbehov, jämställdhet, hälsa och digitalisering. Undersökningen, som utförts av Ramirent med hjälp av Novus, finns att ladda ner här