RO-Gruppen bygger hållbara kontor åt Borås Stad

RO-Gruppen bygger hållbara kontor åt Borås Stad

RO-Gruppen ska på uppdrag av Borås Stad uppföra ett nytt kontor på industriområdet Pantängen i centrala Borås. Syftet är att skapa hållbara kontor och arbetsplatser för bland annat Servicekontorets IT-avdelning, som idag sitter separerade från Servicekontorets övriga funktioner.

Byggnaden uppförs i limträ och KL-trä, helt under väderskydd och ska miljöcertifieras enligt P-märkning av RISE. Syftet med P-märkt innemiljö är att säkerställa god innemiljö, dels genom att byggnaden får tekniska förutsättningarna för att skapa god innemiljö, dels genom att det finns ett förvaltningssystem som upprätthåller god innemiljö genom kvalitetssäkrad drift och förvaltning. Genom P-märkt innemiljö skapas förutsättning för en bra innemiljö med nöjda brukare och minskad risk för oförutsedda kostnader i förvaltningsskedet.

– Det känns jätteroligt att vi vunnit upphandlingen av Pantängen. Den nya kontorsfastigheten kommer stärka Borås Stads fastighetsbestånd ur ett hållbarhetsperspektiv, samtidigt som vi får fortsätta leverera CO2-effektiva fastigheter säger Pierre Svedberg, entreprenadchef på RO-Gruppen.

– Det känns fantastiskt skönt att äntligen vara igång med att koppla ihop Servicekontorets alla verksamheter till samma område och i en byggnad som sammanfogas med våra andra avdelningar, som redan finns på plats på Pantängen säger Ulf Raneby, ombud för beställaren och tidigare avdelningschef Entreprenad på Servicekontoret i Borås.

Nybyggnationen omfattar 2 000 kvm och ska tillföra ca. 70 arbetsplatser. Ordervärdet uppgår till ca. 45 miljoner kronor och produktionen på plats är i gång. Projektet ska stå färdigt sommaren 2024.

Pierre Svedberg
pierre.svedberg@ro-gruppen.se