RO-Gruppen får uppdraget att bygga nytt bårhus i Bollebygd

RO-Gruppen får uppdraget att bygga nytt bårhus i Bollebygd

RO-Gruppen ska på uppdrag av Bollebygd och Töllsjö Pastorat uppföra ett nytt bårhus i centrala Bollebygd, beläget mellan Borås och Göteborg.
Uppdraget avser nybyggnation om ca. 160 kvm med personalutrymmen, allmänna utrymmen för anhöriga samt kist- och kylrum. Även en minneslund ska anläggas i anslutning till bårhuset och den befintliga kyrkan.

Stommen i bårhuset byggs i KL-trä och limträ och uppförs under väderskydd för att bibehålla maximal kvalitet på materialet under byggtiden. På taket lägger man bandtäckt plåt och ett viktigt inslag i projektet är installationen av solceller, som bidrar till en mer energieffektiv byggnad.
Det som gör denna byggnation särskilt unik är den höga kvaliteten på valen av byggmaterial samt de exklusiva detaljer som kommer att användas i interiören. Invändigt kommer man bland annat att använda dekorskivor i KL-trä.

– Detta är ett intressant projekt ur många aspekter, som vi tar oss an med vår breda erfarenhet av nybyggnationer tillsammans med stor omsorg för beställaren och verksamheten. Projektet är ett viktigt bidrag till samhället och dess behov av fastigheter för livets alla skeden.
Att RO-Gruppen fått förtroendet att uppföra bårhuset grundar sig initialt på fina referenser från tidigare projekt, vilket såklart känns hedrande säger Mattias Nyman, entreprenadchef på RO-Gruppen Södra Älvsborg.

Markarbete på plats har påbörjats och projektet ska stå färdigt i november 2024.

Mattias Nyman, entreprenadchef Södra Älvsborg
mattias.nyman@ro-gruppen.se