Illustration av den ombyggda anläggningen. Källa: Brandt Bil/Norconsult.

RO-Gruppen får uppdraget att i partnering utföra ombyggnation av Brandt Bil i Alingsås

RO-Gruppen har av Brandt Bil fått uppdraget att i partnering genomföra ombyggnation av deras bilhall och verkstad på Stråhles Allé i Alingsås. Uppdraget innebär anpassningar av bilhallen för att möta Volvo Cars återförsäljarkoncept om Volvo Retail Experience (VRE).
RO-Gruppen har utfört flera liknande ny- och ombyggnadsprojekt i partnering åt bilhandlare i Borås. Både VRE-anpassningar av befintliga bilhallar samt uppfört ett nytt skadecenter med VPS-standard på Viared i Borås.

I detta projektet ska den 2500 kvadratmeter stora bilhallen utvändigt förses med ny entré, ny fasad samt kompletterande utemiljöer. Invändigt ska hallen förses med nya ytskikt samt ytor för ny reception och Livingroom. Utöver bilhallen kommer även anläggningens 1000 kvadratmeter stora verkstadsdel renoveras, där golvet ska bytas ut. Projektet utförs under pågående verksamhet och vissa störande arbetsmoment förläggs därför nattetid, med hänsyn till bilhallens besökare och omkringliggande verksamheter.

– Vi är väldigt glada över att få förtroendet att genomföra den här ombyggnationen i partnering tillsammans med Brandt Bil. Tack vare flertalet liknande partneringprojekt vi genomfört har vi stor erfarenhet och kompetens vad gäller byggnation utifrån styrda kundkoncept som VRE. Vi har även erhållit viktiga färdigheter i att bedriva ombyggnation under pågående verksamhet för minsta möjliga påverkan för kunder och personal. Det här är mervärden som vi kan bidra med till Brandt Bil och projektet i Alingsås säger Martin Svennered, avdelningschef RO-Gruppen i Alingsås.

Byggnationen på plats påbörjades i april 2024 och hela projektet ska stå färdigt våren 2025.

Martin Svennered, avdelningschef RO-Gruppen i Alingsås
martin.svennered@ro-gruppen.se

Med 220 medarbetare och 42 år i branschen är vi idag ett av Sveriges attraktivaste och kunddrivna byggföretag inom kontor, bostäder, logistik- och samhällsfastigheter samt handel och livsmedel. Med huvudkontor i Borås och kontor i Alingsås, Göteborg, Helsingborg, Stockholm, Örebro och Linköping tar vi oss an byggprojekt i hela Sverige. Koncernen omsätter 1,7 miljarder och har genom åren tilldelats flertalet priser för sitt sätt att arbeta med medarbetare och som byggbolag.