Arkitekturvisioner: Brunnsparken – välkommen på pressvisning

Arkitekturvisioner: Brunnsparken – välkommen på pressvisning

Arkitekturvisioner: Brunnsparken undersöker vad som händer när arkitekter och formgivare får i uppdrag att experimentera och fantisera kring arkitekturen. Utställningen öppnar 5 juni. Välkommen på pressvisning torsdag 3 juni.

I samband med Göteborgs 400-årsdag presenterar Röhsska museet åtta arkitektvisioner för hur en publik plats i Göteborg hade kunnat se ut. Istället för genomförbara, färdiga projekt som följer förordningar och byggbolagens vinstmarginaler har arkitekterna uppmanats att tänka i nya banor. I utställningen presenterar varje arkitekt eller arkitektkontor sin vision av Brunnsparken i en ritning, modell, referensobjekt och manifest.

Arkitekturvisioner: Brunnsparken är ett samarbete och initierat av ArkDes i Stockholm (Sveriges nationella centrum för arkitektur och design) som 2019 gjorde utställningen Arkitekturvisioner – Skeppsbron. Utställningskonceptet planerar att turnera på flera platser kommande år.

PRESSVISNING
Välkommen till pressvisning torsdagen den 3 juni kl 11:00.

Museichef Nina Due och utställningens curator, Naima Callenberg, presenterar utställningen.

Vi bjuder på kaffe och smörgås från vårt nyöppnade kafé.

På grund av Coronarestriktioner är antalet deltagare begränsat. Därför är det extra viktigt med föranmälan. Deltagande anmäls senast 31 maj till: pnina.molin@kultur.goteborg.se

Arkitekturvisioner: Brunnsparken

Wernstedthallen

5 juni–26 september 2021

För att anmäla deltagande eller boka intervjuer, kontakta:
Pnina Yavari Molin, presskommunikatör
0728-55 42 96, pnina.molin@kultur.goteborg.se

JUBILEUMSUTSTÄLLNINGAR PÅ GÖTEBORGS MUSEER

I samband med att Göteborg fyller 400 år bjuder Göteborgs museer på följande utställningar:

Göteborgs stadsmuseum: Göteborg berättar

Hundra göteborgares berättelser tar plats i en stor jubileumsutställning på Gustaf Adolfs torg.
2 juni-15 september

Göteborgs stadsmuseum: Grejen med Göteborg
Älskade och hatade göteborgsföremål från 1900-talet
4 juni - står tills vidare

Röhsska museet: Arkitekturvisioner: Brunnsparken
Åtta experimentella arkitekturvisioner för en publik plats i Göteborg.
5 juni-26 september

Göteborgs konstmuseum: Brännpunkt Europa. Nysakligheter 1919-1939.
Sveriges första stora utställning över mellankrigstidens realistiska måleri. I samarbete med Sten A Olssons Stiftelse för Forskning och Kultur.
12 juni–19 september 2021

ÖPPET MED RESTRIKTIONER

Museet har öppet med hänsyn tagen till rådande restriktioner. Antalet samtidiga besökare begränsas för att undvika trängsel, och det kommer inte att erbjudas visningar i utställningen tills vidare.

Information om anpassningar, öppettider och pågående utställningar uppdateras kontinuerligt på museets webbplats Röhsska museet.