Heli van der Valk. Foto: Jenny Jacobsson.

Heli van der Valk ny ordförande för Röhsska Konstslöjdmuseets Vänner

Heli van der Valk, honorär generalkonsul för Finland i Göteborg, efterträder Tomas Söderberg, fil dr h.c., som ledde föreningen under mer än två decennier fram till sin bortgång i januari 2019.

– Det känns både hedrande, roligt och spännande att axla ordförandeskapet, säger Heli van der Valk. Jag ser fram emot att tillsammans med den övriga styrelsen fortsätta i Tomas Söderbergs fotspår, och att bidra till arbetet med att berika museets samlingar genom donationer.

Värdefulla donationer till samlingarna

Röhsska museet slog upp portarna år 1916. Året efter instiftades Föreningen Röhsska Konstslöjdmuseets Vänner med prins Eugen som ordförande. Föreningens ändamål var att köpa in värdefulla konstslöjdföremål som i samförstånd med museets ledning skulle överlämnas till museet och införlivas med samlingarna.

Föreningen ger fortfarande bidrag till föremål som museet köper in. Under 2000-talet har man i samråd med museet arbetat aktivt för att öka andelen kvinnliga formgivare i samlingarna.

Stor betydelse för museet

– Röhsska Konstslöjdmuseets Vänner har i över hundra år haft stor betydelse för Röhsska museet. Genom föreningens stödjande funktion hjälper de till att lyfta museets kvalitet och synlighet i form av nyförvärv till samlingen, stipendier och föreläsningar till såväl medlemmar som till allmänheten. Jag ser fram emot att fortsätta det goda samarbetet med en ny ordförande i spetsen, säger Nina Due, museichef.

Övriga ledamöter i styrelsen:
Henrik Hamboldt (vice ordförande), Margareta Appelqvist, Christina Nilroth, Annika Steen samt Nina Lundblad Jansson och Aina Nilsson Ström (suppleanter).

Deras Majestäter är första hedersledamöter i Föreningen Röhsska Konstslöjdmuseets Vänner.

Heli van der Valk
heli@vandervalk.se