Plagg från HI ON LIFE's kollektioner

Manligt, kvinnligt, könsneutralt på Röhsskas modedag

Hur förhåller sig dagens mode till manligt, kvinnligt, könsneutralt? Det är frågan som ett antal externa föreläsare tar sig an under Röhsskas modedag 12 mars. Röhsska museet visar även upp ett urval från sin modesamling.

Göteborgs museer är tillfälligt stängda på grund av pandemirestriktioner. Därför blir årets upplaga av Röhsskas modedagar digitalt och genomförs under en dag, 12 mars. Temat är manligt, kvinnligt och könsneutralt. Museet bjuder under en eftermiddag in externa aktörer inom modeområdet och ställer frågan – hur förhåller sig den svenska modevärlden sig till temat idag och hur har det sett ut genom historien?

Olika röster och perspektiv

Flera stora internationella modemärken undersöker i sina visningar gränslandet mellan manligt och kvinnligt. Även i Sverige är det många som intresserar sig för hur kön påverkar modet och omvänt. Den historiska dimensionen med kvinnor i långbyxor, män i klänning och unisexmode, är frågor som varit kopplade både till rådande konjunkturer och jämställdhet.

– Röhsska museet vill lyfta aktuella samhällsfrågor som är relevanta i en designkontext och belysa dem på olika sätt genom att bjuda in olika röster och perspektiv. Temat för årets modedag är just en sådan viktig fråga med betydelse för vår samtid. I museets modesamling finns också många exempel som presenterar årets tematik ur ett historiskt perspektiv, säger Ann Bergström, projektledare för Röhsskas modedagar och samordnare för Röhsskas mötesplatsuppdrag.

Under Röhsska museets modedag visas även dräkter från modeskapare som utmanat rådande konventioner och förhållit sig gränsöverskridande till manligt, kvinnligt och könsneutralt mode. Besökaren kan bland annat se dräkter från museets rika modesamling signerade Thierry Mugler, Yves Saint Laurent, Henrik Vibskov och Sighsten Herrgård tillsammans med museets senaste förvärv av Maxjenny Forslund.

Program och information om hur man deltar kommer att läggas ut på vår web, rohsska.se.

Röhsskas butik har ett brett utbud av modeböckerLiksom museet håller butiken tillfälligt stängt, men tar emot beställningar via mejl och postar mot swishbetalning. Mejla butik.rohsska@kultur.goteborg.se för mer information.

Årets medverkande:

• Jenny Segergren, producent Modepodden, författare, moderator och föreläsare
  • Philip Warkander, lektor i Modevetenskap vid Lunds universitet, skribent, konsult och curator
  • Cay Bond, journalist, redaktör för modetidningen CLIC och TV-programmet Modemaffian, curator och trendanalytiker på PROMOSTYL /Paris, curator
  • Eva Anderssonhistoriker vid Göteborgs Universitet, med kläder, kön och klass som forskningsområde
  • Malin Busck, textilekonom vid Textilhögskolan i Borås, modedesigner med det egna märket HIONLIFE
  • Jonatan Härngren, en av grundarna till L'homme Rouge där han också varit Creative Director och designer, modedesigner, frilansande med Kultur5, kandidatexamen i modedesign Kunstakademiets Designskole
  • Frida Bard, Creative Director på HOPE, Tidigare designer på Acne Studios
  • Erik Gustafsson, universitetslektor i innovation och entreprenörskap vid Göteborgs universitet
  • Linnea Magnusdotter, en av grundarna till design- och produktionsstudion XV Group
  • Christoffer Gissy, herrskräddare
  • Christine Friberg, stylist, kreativ konsult, klubbarrangör och DJ

Med reservation för ändringar.

Om Röhsskas modedagar

Under Röhsskas modedagar får publiken möta aktuella och inspirerande aktörer inom den svenska modebranschen och ta del av deras perspektiv på dagens utmaningar. Första gången det gick av stapeln var 2016, med ambitionen att bli ett årligen återkommande arrangemang. I år genomförs evenemanget digitalt.

Kontakt
ann.bergstrom@kultur.goteborg.se