Otto Schulz Möbler och inredningar 1910–1950, foto: Chr förlag

Otto Schulz Möbler och inredningar 1910–1950: Välkommen på bokrelease

Nu släpps resultatet av det uppmärksammade forskningsprojekt om Otto Schulz som utgår ifrån skisser i Röhsska museets samling. Välkommen på release av boken Otto Schulz Möbler och inredningar 1910–1950 tillsammans med bokens författare, designhistorikern och forskaren Christian Björk.

– Forskningsprojektet kring Schulz fantastiska skisser och akvareller, som i sin tur har lett till en väldokumenterat bok och museets förvärv av det unika Göteborgskåpet av Otto Schulz, är ett mycket bra exempel på betydelsen av museal forskning och hur viktigt det är att tillgängliggöra och utöka våra samlingar för allmänheten, säger museichef Nina Due.

Den detaljerade och vackert illustrerade akvarellen av Göteborgsskåpet var del av en mindre utställning med skisser av Otto Schulz på Röhsska museet under 2021. Under hösten 2022 upptäckte museet att skåpet var till salu på ett galleri.

– Det stod klart för oss att det måste köpas in till museet för att kunna visa på ett perfekt exempel hur Schulz illustrationer översattes till den mest magnifika hantverksmöbeln, säger Nina Due.

Möbelformgivaren och inredningsarkitekten Otto Schulz grundade firman Boet, Göteborgs mest exklusiva inredningsbutik mellan åren 1920–1950. Boken Otto Schulz Möbler och inredningar 1910–1950 har gjorts av designhistorikern och forskaren Christian Björk, industridesignern Erika Geiger Ohlin och den grafiska formgivaren Anders Nord.

Boken är rikt illustrerad, med samtida och historiskt bildmaterial och ett stort antal av Schulz akvareller som valts ut från Röhsska museets samling. Schulz hade ett formspråk som ibland var säreget, ibland oefterlikneligt och stundtals slående. Den är 304 sidor lång med drygt 230 illustrationer och väger ca 2 kilo.

Projektet är ett samarbete mellan museet och forskaren Christian Björk, med medel från Torsten Söderberg Stiftelse.

Välkommen på bokrelease lördag 11 mars klockan 13:00–15:00
Röhsska museet, Torsten och Wanja Söderbergs sal