Från idé till serieproduktion

Runius Design är en 'one-stop-shop' produktdesignbyrå i centrala Stockholm som kombinerar design, ingenjörsvetenskap och produktion. Design handlar om ingenjörsvetenskap, människor, affärsmodell, känslor, hållbarhet och tillverkning. Med detta som utgångspunkt hjälper vi våra kunder utveckla sina produkter från ax till limpa.

Vi jobbar med små- och medelstora företag där vi driver skapandeprocessen från idé till serieproduktion med ett nätverk av tillverkare och leverantörer ute i landet. Vi adderar vår kompetens i det traditionella utvecklingssteget men hjälper även våra kunder initiera projekt utifrån kundundersökningar.

Vår process

Processen från ax till limpa delar vi in i följande översiktliga steg:

1. Research med tyngdpunkt på mänskliga möten.
  2. Idéutveckling med brainstorming och sökandet efter produktens DNA.
  3. Konceptutveckling för att utvärdera olika varianter och ta fram prototyper.
  4. Produktutveckling för att slutföra konstruktion, provning och produktionsunderlag.
  5. Industrialisering med dokumentation och kvalitetssäkring av utfallsprover.

I grund och botten handlar projekten om att gå från A till B där den kommersiella beställningsprocessen är målet. Det är en iterativ process där kommunikation är synonymt med innovation. Att röra sig utanför sin egen trygghetszon och involvera människor tidigt i designprocessen.

Vi sätter fingret på vad det är kunden är ute efter och skapar de underlag som krävs för att nyckelpersoner ska kunna bli delaktiga, vara med och utvärdera samt ta beslut. Detta gör vi genom t.ex:

• Skisser och renderade 3D-bilder för att visualisera idéer och koncept.
  • Prototyper och modeller för visuella och fysiska utvärderingar.
  • CAD-modeller och ritningsunderlag för tillverkning och beräkningar.

Intresserad?

Har ni behov av att utveckla produkter eller behöver ni hjälp med att förverkliga koncept och idéer, hör av er för ett förutsättningslöst samtal så kan vi berätta mer om vad vi kan erbjuda. Mer information finns på vår hemsida www.runiusdesign.se.

OM FÖRFATTAREN

Christian Runius har ingenjörsbakgrund och startade sin karriär som produktutvecklare på Southco Marine, ledande global designer och producent av lås och beslag. Några år senare jobbade han som konsult på Semcon och efter detta har han själv utvecklat och lanserat produkter. Idag driver han konsultföretaget Runius Design AB.