Förverkliga en produktidé

Det är inte bara företag som har produktidéer utan lika vanligt är det att diskutera och utvärdera idéer med familj, vänner och bekanta. Den sanna innovationskraften frodas kring middagsbordet! Till alla middagsgäster har jag därför sammanställt tips på vad som är bra att tänka på om man vill förverkliga sin idé och hur man går till väga.

Det första man måste komma ihåg är att det ofta krävs flera idéer innan man hittar den som visar sig vara genomförbar. Min egen statistik under året har visat att en av femtio idéer blir till innovation. Anledningen att det inte alltid är en bra idé beror ofta på andra faktorer än själva idén. Här är ett antal faktorer som kan sätta stopp för din idé.

När man beslutar sig för att förverkliga sin idé bör man ha stämt av sin kostnadskalkyl med någon som utvecklat produkter tidigare för att få en prognos på framtida kostnader. För att illustrera kostnadsbilden genom ett projekt har jag tagit fram det här diagrammet. Att utveckla nya produkter är en viktig del i förnyelsearbetet. Det anses dock oftare vara en större risk ekonomiskt sett att utveckla en produkt än risken att man inte utvecklar sin verksamhet vidare.

Jag skrev förra veckan ett inlägg om design för lönsam framtagning där jag belyser tre viktiga faktorer kopplade till design- och konstruktionsarbetet. Lika avgörande som grundidén är, lika viktigt är det att produkten kan framställas under enkla former som ger dig som produktägare en god vinstmarginal.

Hela förloppet från ax till limpa har jag under våren skrivet en artikelserie om i sex delar, men du kan läsa sammanfattningen här.

Jag hoppas detta kan hjälpa er förstå omfattningen och förutsättningarna innan ni ger er in i ett nytt projekt. Tveka inte hör av er om ni har några funderingar!

Produktdesigner