Den framtida ingenjören

Ingenjören härstammar från en tid då vårt samhälle och förutsättningar såg helt annorlunda ut än vad de gör idag. Ett samhälle med fokus på rationalitet och masskonsumtion. För att definiera rollen för den framtida ingenjören behöver vi inte blicka långt från där vi står idag. Jag pratar om den nya spelplanen där globalisering, innovation och individualism står i fokus.

Efter ett intressant seminarium med IVA om var vi hittar framtidens ingenjörer har jag sammanfattat mina tankar kring framför allt utvecklingsingenjören som det finns ett stort behov av. Det finns fullt av potentiella innovationer ute i världen. Besök vilken arbetsplats som helst och fråga om någon har en bra idé. Gå in på ett äldreboende och fråga om det finns något hjälpmedel att förbättra eller res till en annan del av världen och spendera vardagen under andra förutsättningar än dina normala så ska du se att många bra idéer kommer fram.

Min bakgrund är en typisk teknikintresserad person som hela tiden vill förstå hur skaker och ting fungerar. Jag har läst ingenjörsutbildning vid Ltu, Mdh och Chalmers. Att jag fått lära mig hur designprocessen fungerar och hur man utvecklar produkter har jag stor användning för idag. Jag driver företag och min vardag består av att leta upp problem, hitta behov och sälja in en lösning. Ibland till ett företag men också helt på egen hand.

Den nya spelplanen

Ta som exempel finansieringsplattformen Kickstarter i kombination med tillverkningstekniken 3D-printing som låter dig skriva ut fysiska produkter i plast. Helt plötsligt kan vem som helst, var som helst, få finansiering och marknadsföring för att lansera sin idé utan att ha ett stort företag i ryggen. I den nya spelplanen är det inte bara de stora företagen som konsumerar ingenjörer utan ingenjören själv kommer ta saken i egna händer och leda jakten på förnyelse.

Historiskt sett var ingenjören en man och betraktades som en samtida hjälte. Idag har hjälterollen tagits över av entreprenören. En person som drivs av förnyelse och någonstans där uppfinnare blev innovatör finns svaret på vem framtidens ingenjör är.

Det här personifierar framtidens ingenjör

Framtidens ingenjör är en entreprenör som präglas av ett i grunden teknologiskt kunnande.

• Entreprenörskap. Framtidens ingenjör måste kunna röra sig fritt genom hela designprocessen och ha entreprenöriellt tänkande. Entreprenörens metodik att lösa problem personifierar den framtida ingenjören - ingenting är omöjligt och det går alltid att hitta en lösning genom andra människor. Den framtida ingenjören måste förstå den kommersiella maskinen kring en produkt. Steve Jobs frågade sig varför inte de som var duktiga på att utveckla mjukvara lika väl skulle utveckla sin egen hårdvara. Jag frågar mig varför inte de som kan utveckla produkter lika väl ska skapa affärsmodeller och lönsamma verksamheter kring dessa produkter.
  • Tvärvetenskaplig profil. Framtidens ingenjör är humanistiskt lagd. En blandning av det analytiska och rationella tänkandet toppas med förmågan att se de emotionella värdena. Du måste vara en del tekniker, en del säljare, en del marknadsförare och en del visionär.
  • Social kompetens. Det som inte kan läras ut genom en lärobok är den framtida ingenjörens största tillgång. Social kompetens och att vara lyhörd för att kunna röra sig i olika miljöer och etablera trovärdiga relationer med människor. Du måste kunna lyssna på andra människor och förstå deras perspektiv för att addera det till din problemfrågeställning.
  • Upptäcksresenär. Framtidens ingenjör arbetar globalt för att lösa problem och utveckla produkter och tjänster i länder eller regioner som av olika anledningar har behov av förnyelse och utveckling. Innovationskraft definieras av olikheter och olika perspektiv vilket gör oss intressantare på andras marknader än på vår egen. Behovet av innovationskraft är stort inte bara i vårt eget land utan i hela vår omvärld.

För ett par månader sedan blev jag kontaktad av en ingenjörsstudent som berättade att han funderade på att byta till ett program med mer inriktning på innovation vilket han såg som det bättre alternativ för honom som var entreprenöriellt lagd. Mitt svar var att för allt i världen fortsätta med ingenjörsutbildningen för att vi behöver fler som honom, en entreprenörstyp med ingenjörskunskaper.

Jag tror att framtidens ingenjör handlar om att öppna upp för en ny typ av målgrupp där man inte nödvändigtvis söker sig till ingenjörsyrket för att man växt upp med att trimma mopeder. Ungdomar som är humanistiskt lagda, utåtriktade och driver UF-företag under gymnasiet är framtidens ingenjörer.

Ingenjör och produktdesigner

• press och media
  • ingenjör

Runius Design är ett design- och innovationsföretag som hjälper företag att utveckla produkter från ax till limpa. Gå till vår hemsida för att se vår portfolio och referenser.