​Ett bättre Finland 2016: männen skulle hellre sänka inkomstskatten

Sparbanken frågade i mars 2016 finländarna vilka saker som enligt dem bäst främjar välfärden på deras hemorter och vem som behöver mest stöd. Vi fick nästan 2 200 svar. Männens och kvinnornas svar skilde sig klart från varandra.

De som svarade på Sparbankens enkät valde de tre viktigaste sakerna som enligt dem bäst kan främja välståndet deras egen ort. Den största skillnaden mellan könen låg i hur man såg på inkomstbeskattningen. Männen skulle nämligen betydligt oftare sänka skatterna (28 %) än kvinnorna (16 %). Männen är också mera inne på att förbättra småföretagens verksamhetsförutsättningar (49 %) än kvinnorna (43 %). *

Kvinnorna åter vill stöda aktiveringen av åldringar och utvecklingen av bättre tjänster för dem (30 % vs 19 %). Kvinnorna vill också kraftigare aktivera de unga och förhindra att de blir utslagna (53 % vs 49 %). Dessutom skulle kvinnorna utveckla de tjänster som är viktiga för barnfamiljer oftare än männen.*

Männen var i allmänhet mera nöjda med situationen på deras hemorter.

* De som svarade fick bland tio alternativ välja de tre som enligt dem är i störst behov av hjälp.

• bättre finland