Oscar Rosdahl är VD för Svegro som odlar örter och sallat och satsar på utveckling av gröna smaker i form av t ex färsk örtpesto.

Gröna smaker i världsklass

– Vi vill skapa svenska gröna smaker i världsklass, säger Oscar Rosdahl, vd för Svegro som tillsammans med tre andra svenska företag förser oss med härliga gröna örter och sallater året runt! Svegro började redan 1983 att odla sallat i växthus, vilket då var omvälvande. Vi svenskar var inte alls vana vid att köpa färskt grönt till salladen och mackan på vintern.

Svegro odlar olika sorters sallat i kruka och många olika örter.
– De populäraste örterna är vanligtvis basilika och koriander. Men till jul, påsk och midsommar odlas förstås massor av dill, gräslök och persilja då vi vill ha de mer traditionella smakerna, säger Oscar.

– Svegro vilar på en grund av starka värderingar där innovation och nyskapande på ett hållbart sätt är väldigt viktigt. Svegro var först att odla sallat året runt i Sverige och nu vill man leda utvecklingen av förädlade smakrika livsmedel baserade på svenska råvaror.
Vi vill att man ska utropa ”wow” när man smakar något från oss. Känslan ska alltid vara att ”det här är världsklass”.
Likadant tänker vi när det gäller teknikutvecklingen i företaget. Här ligger vi i framkant och här ska det också vara världsklass. För oss är långsiktighet och hållbarhet viktigt, säger Oscar.
Allt odlas helt ekologiskt med en optimal miljö i växthuset för att hålla friska växter och produktionen är helt fossilfri.
– Vi arbetar hårt för att minimera svinnet, korta ner transporterna och på alla plan minska klimatavtrycket. Svegros nya gröna plastkruka som består av återvunnen och återvinningsbar plast, är ett bra exempel på det långsiktiga hållbarhetstänket, säger Oscar och berättar stolt att de har signerat DLF:s (Dagligvaruleverantörers förbund) ”Plastinitiativ 2022” med målsättning att alla plastförpackningar ska kunna materialåtervinnas senast 2022.

I sitt nyskapande började Svegro att tillverka pesto under 2019.
– Vår örtpesto är kallrörd och tillverkas av ekologiska svenskodlade örter och finns i smakerna basilika, koriander och grönkål. Örtpeston är ett exempel på hur vi vill bidra med en smakrik genväg i vardagen utan att kompromissa med vare sig smak eller innehåll, säger Oscar. Han berättar också att de fortsätter att utveckla de gröna svenska smakerna som förenklar matlagningen. Så till våren kan vi se fram emot spännande nyheter.
Örtpeston finns att köpa hos Willys, på utvalda ICA, COOP och Hemköp samt Mathem och Mat.se. Svegros sallater och örter säljs i Mellansverige.
Här kan du se hur bloggaren Matgeek låter Örtpeston förenkla en smakrik vardag. Klistra in länken: https://bit.ly/2IVArRl

Gott till nyår

Från Svegro har vi hämtat inspiration till några små och ljuvligt goda tilltugg att fira in det nya året med.

Minipajer med örtpesto och grönsaker
12 små pajer
2 ägg
2 dl vispgrädde
100 g riven vällagrad ost, t ex prästost
1 burk Svegro Örtpesto Basilika
½ tsk salt
2 krm svartpeppar
1 rulle färdigkavlad kyld smördeg (250 g)
1 rödlök
½ paprika
70 g färsk spenat
100 g små tomater
Gör såhär
1. Sätt ugnen på 200 °C. Vispa ihop ägg, grädde, prästost, pesto, salt och peppar. Skär smördegen i 12 bitar och tryck ut dem i en muffinsform eller små pajformar. Nagga botten med gaffel och förgrädda i 5 minuter.
2. Skala och strimla löken. Skär paprikan och tomaterna i bitar. Fräs allt i olja i en panna tillsammans med spenaten tills löken mjuknat. Fördela blandningen i smördegsformarna.
3. Häll i äggblandningen över grönsakerna så att formarna blir ungefär trekvartsfyllda. Grädda minipajerna i ytterligare 10 minuter eller tills degen puffat upp sig och fått färg och smeten satt sig och blivit lite gyllene. Servera pajerna ljumma eller kalla.

Tvinnade smördegspinnar med Örtpesto Grönkål
ca 40 st
1 rulle kyld smördeg
1 förpackning Svegro Örtpesto Grönkål
2 krm salt
1 ägg
2 krm salt
2 msk sesamfrön, gärna både svarta och vita
Gör så här
1. Sätt ugnen på 225 grader. Rulla ut smördegen.
2. Bred ut pesto jämnt ovanpå. Skär degen i två delar längs med och skär sedan tvärs över så att du får remsor som är ca 2 cm breda.
3. Ta upp en remsa och tvinna den lätt genom att hålla i båda ändarna och vrida den ena.
4. Lägg remsorna på bakpappersklädd plåt. Vispa upp ägget och pensla degen försiktigt.
5. Strö över salt och sesamfrön och grädda i ca 10–12 minuter eller tills smördegen är puffig och fått fin färg. Låt svalna, gärna på galler.

Krustader med västerbottenkräm, granatäpple och Örtpesto basilika
En len västerbottenkräm får fantastisk skjuts av smakrik pesto, och toppas med krispiga och söta granatäppelkärnor – perfekt inför ett nytt, gott år!
12 stycken
100 g naturell färskost
50 g riven Västerbottensost
2 msk vispgrädde
2 msk Svegro Örtpesto Basilika
½ granatäpple eller frysta granatäpplekärnor
12 minikrustader
Gör såhär
1. Mixa ihop färskosten med Västerbottensost och grädden tills du får en slät kräm.
2. Klicka på peston och dra några tag med skeden så att det blandas slarvigt.
3. Lägg över blandningen i en spritspåse och spritsa ut i krustaderna.
4. Pilla kärnorna ur granatäpplet och toppa med några på varje krustad.

Fakta om Svegro

1960 börjar Thore och Ingegerd Norman sälja grönsaker från olika trädgårdsföreningar i Sverige och 1972 startar de egen grönsaksodling på Thorslunda gård, på Färingsö utanför Stockholm. 1983 står växthuset färdigt och odlingen av sallat och örter kommer igång. De tre sönerna Per, Peter och Patric är tidigt engagerade i verksamheten och Svegro är än idag familjeägt. Företaget har ca 70 anställda och levererar nyskördade sallater och örter i Mellansverige samt förädlade kylda livsmedel nationellt. Matintresset har alltid varit starkt i företaget som tagit fram mängder av härliga recept för att lära svenska folket att använda svenska gröna smaker. Nu arbetar man vidare med förädlade örter i form av t.ex. pesto, vilket förenklar matlagningen i hemmen.