”Det är häftigt att både tandläkare och patienter världen över efterfrågar de produkter jag utvecklat"

Kristina Frisk valdes idag till Årets Uppfinnarkvinna 2016. Hon mottog mycket stolt priset från Svenska Uppfinnareföreningens och Almi företagspartner under ett event i Stockholm för sin förmåga att utveckla goda idéer. En nationell förebild och inspiratör.

”Det är häftigt att både tandläkare och patienter världen över idag efterfrågar de produkter jag har utvecklat. Jag är oerhört smickrad och stolt över utmärkelsen Årets Uppfinnarkvinna, säger Kristina Frisk, VD för Caresumables inom Sahlgrenska Science Park.

Som medlem i Sveriges Uppfinnareförening tog hon tidigt fasta på utveckling, dialog och att skapa nytta både för kunden och kundens kund. Kristina Frisk är en duktig och driven industridesigner som säkert fått många glada tillrop om: Friskt vågat…

Att jobba kundnära är värdefullt, menar Kristina Frisk. Hon startade upp Caresumables år 2012 via inkubatorn på Sahlgrenska Science Park. När hon presenterade företagets verksamhetsidé på innovationseventet Park Annual samma år var patentansökan inskickad och redan 2013 fanns en första produkt på marknaden, utvecklad i nära dialog med kunderna.

Salivabsorbtionsprodukten DryDent gjorde snabbt succé och fyllde ett uttalat behov. När tandläkaren limmar något i munnen är det extra viktigt att det är torrt och rent för att resultatet ska hålla. Denna första produkt som absorberar saliven under tungan efterföljdes 2015 av Comfortip som håller torrt i i kinden. Bakgrunden var såväl ett direkt kundbehov som en insikt om att lyssna vidare på kunden. ”Jag fick förfrågan från en kund om jag ville utveckla en ersättningsprodukt till deras sortiment och hoppade naturligtvis på”, säger Kristina Frisk.

Nyttan för patienten är stor, eftersom upplevelsen hos tandläkaren blir betydligt mer behaglig med dessa produkter. För att skapa mer nytta i världen blev en affär med Directa Dental Goup, ett snabbväxande tillverkningsföretag av dentalprodukter i Norden, det bästa långsiktiga alternativet. År 2016 köpte de rörelsen kring de två produkterna Dry Dent och Comfortip.

”Directa har idag försäljning i 94 länder och det känns jättebra att så många fler nu får glädje av mina produkter”, säger Kristina Frisk. Hon har redan en ny produkt i pipeline, utifrån en idé hon fick i ett samtal om patientens upplevelse när hon besökte en tandläkarklinik.

Dialogen med kunderna fortsätter. Inför en fortsatt utveckling av Caresumables utvärderar teamet om tre personer också behovet av engångsprodukter inom sjukvården. ”Vi väljer att vara kvar i inkubatorn för att utveckla nya uppfinningar. Jag uppskattar affärsrådgivningen kring hur vi kan lyssna in kunden ännu mer”, säger Kristina Frisk.

I pipeline finns nu ett nytt skyddssystem för dentalpatienten. Det kommer att bestå av ett ansiktsskydd och en ny typ av skydd för hals, nacke och kläder. Målgruppen är tandhygienister som arbetar med många "stänkande" behandlingar. Lanseringen av detta blir under 2017.

För mer information, v g kontakta Kristina Frisk, VD, Caresumables, telefon 072-209 20 80 eller e-post kristina.frisk@caresumables.com