Lars-Åke Larsson, ordförande i skidsektionen i Östervåla IF och Per Skargren, vd på Sala Sparbank

En halv miljon till multibanan i Östervåla

För tre år sedan väcktes idén om en multibana i elljusspåret i Östervåla. Multibanan kommer att bestå av flera asfalterade slingor av olika svårighetsgrad vilket gör det möjligt för fler att komma ut i skog & mark och en ytterligare möjlighet för barn och ungdomar att få en meningsfull fritid.

Engagemanget har varit stort ifrån Östervålaborna. Bland annat genom en omtalad swish-insamling.

- Med det stora stöd vi har fått från lokala företag, Sala Sparbank och från Östervålas befolkning kan vi äntligen ta ett steg framåt för att göra verklighet av multibanan och dra igång arbetet. Stödet har varit ovärderligt i projektets arbete, säger Lars-Åke Larsson ordförande i Östervåla IF skidsektion.

Den asfalterade banan ger fler möjlighet att komma ut i skogen vilket PRO Östervåla-Harbo uppmärksammat.

- Det är glädjande att kunna ge äldre personer i Östervåla möjlighet att motionera på ett enkelt, säkert och tillgängligt sätt i naturen. Genom multibanan ges möjligheter för pensionärer som använder till exempel rullator och rullstol att komma ut i skogen, säger Curt Fogelin ordförande för PRO Östervåla-Harbo.

Förra året fick skidsektionen 200 000 kronor ifrån Sala Sparbanks "Miljonen" vilket tog dem ett steg närmare målet. Med ett stort bidrag ifrån Allmänna Arvsfonden, det stora engagemanget ifrån Östervålaborna och de lokala företagen började de närma sig. Men med "eld i baken" då kravet ifrån Allmänna Arvsfonden är att projektet ska vara startat den 1 augusti i år. Då gick Sala Sparbank in med den resterande summan som behövdes för att dra igång projektet.

- Vi är oerhört glada att kunna bidra med 500 000 kronor så att de kan starta. Men det viktiga i det här inte vårt bidrag utan det stora engagemanget där så många bidragit och visat att man verkligen vill detta. Ni ska vara stolta, säger Per Skargren, vd på Sala Sparbank.

Arenan kommer att få namnet Sala Sparbank Arena. Satsningen innebär att Lunda-området i Östervåla ökar sin attraktionskraft då det kommer att finnas möjlighet att bedriva tävlingar och läger inom fler grenar. Bland annat planeras en tävling på rullskidor framöver.

Sala Sparbank

Per Skargren, vd