Per Skargren, vd på Sala Sparbank

Tjugoårsjubileum för Miljonen

Under sparbanksstämman den 26 april beslutade bankens huvudmän att avsätta sex miljoner kronor av bankens överskott till Sala och Heby kommuner.

- Jag är mycket glad att vi kan fortsätta att ge tillbaka till våra kommuner i den här omfattningen, säger Per Skargren, vd på Sala Sparbank.

Avsättningen innebär också att vi stolt kan berätta att Miljonen i år fyller tjugo år. Det firar vi med att öka upp avsättningen med ytterligare en halv miljon kronor, vilket innebär att Miljonen nu har växt till 2,5 miljoner kronor.

- Vi får in många bra ansökningar och det finns ett riktigt bra underlag till att dela ut mer pengar genom Miljonen. Vi tror också att det kommer att komma in extra många ansökningar med tanke på att Sala firar 400 år under 2024, och vi vet att många föreningar har saker på gång, berättar Per Skargren.

Hittills har 501 olika projekt fått dela på miljonerna sedan starten 2003 och pengarna har kommit initiativ till godo inom samhälle, skola, föreningsliv, kultur och föreningsliv.

- Jag ser framemot bankens 195-års födelsedag den 13 september då vi kommer att fira med tårtkalas och utdelning av Miljonen.

Hit ska pengarna gå

• Miljonen
  • Insatser i Heby kommun
  • Sala 400 år