Vattennivån är hög vid kallbadhuset vid Måns Ols i Sala

Sala Sparbank hjälper till efter helgens översvämningar - betalar självrisken åt drabbade hushåll

Helgens skyfall har inneburit omfattande översvämningar där husägare har fått sina källare och hus vattenfyllda. Dammar har svämmat över och till följd av de stora vattenmassorna är flera vägar avstängda.

I ett redan ekonomiskt ansträngt läge för många vill Sala Sparbank stötta genom att gå in och betala försäkringens självrisk åt de hushåll som drabbats, inte enbart bankens kunder.

– Det här är vårt sätt att bidra i dessa tuffa tider. Vi vet att många redan har det ekonomiskt svårt i vardagen och är oroliga för kostnaderna som denna händelse medför. Då vill vi självklart ställa upp och hjälpa till med det vi kan. Vi är en del av Sala och Heby kommuner och att ge tillbaka för en bättre framtid är vår viktigaste drivkraft, säger Per Skargren, vd på Sala Sparbank.

Vi har initialt satt av en miljon kronor men vi vet ännu inte omfattningen av de skador som finns, vi följer den utvecklingen noggrant. Det vi vet är att det kommer att krävas ett enormt arbete och här behöver vi kroka arm, fortsätter Per Skargren.

De privatpersoner vars permanentbostad inom Sala- och Heby kommuner har drabbats kan skicka in en ansökan om ekonomiskt stöd som täcker försäkringens självrisk på Sala Sparbanks webbsida.