Ann-Sofie Gustafsson VD på SamCert

SamCert 20-årsjubilerar och ser framåt

Det säger Ann-Sofie Gustafsson, VD för 20-årsjubilerande certifieringsföretaget SamCert AB. Hon talar med både värme och rörelse om relationen till kunder och medarbetare. Särskilt nämner hon Hertz, kund nummer 1 i företaget. Nyligen registrerades kund nr 200.

- Hertz är fortfarande kund efter 20 år och bland de 200 har vi fortfarande kvar hälften. Det är jätteroligt.

-Jag fick två barn och efter några år kände jag att jag ville prioritera barnen och familjelivet. Visserligen hade vi kunder i Stockholm men i början av år 2006 flyttade vi till Strömstad. Samma år fick vi vår första kund i Göteborg. På hösten tillkom sju nya kunder på ett bräde. Det var fantastiskt.

- Han bidrar med den unga generationens perspektiv med inriktning på digitalisering, cybersäkerhet och marknadsföring. Nu blickar jag framåt. Det är så roligt att serva befintliga kunder och få knyta nya kontakter.

- Speciellt när det gäller informationssäkerhet och ISO 27001 känner jag att vi kan bidra med viktiga delar för att stärka små och medelstora företags cybersäkerhet. Det är ett område som jag personligen tycker är jättespännande. Samtidigt tar vi nästa steg med vår egen digitalisering.

- Det har varit 20 roliga år med alla medarbetare och härliga kunder. Det är en förmån att ha samma medarbetare under långa perioder. Ett härligt gäng som har roligt. Just teamkänslan är kännetecknande för framgången i företaget. Vi har vuxit ihop som en familj och jobbar nära tillsammans.

- Det är roligt att hjälpa kunder så de får bra lösningar och känner att de har nytta av oss. Vi får mycket positiv feedback. Kännetecknande för oss är att vi försöker prioritera och serva kunderna direkt när olika frågor dyker upp. Vi är kompetenta parter som stöttar och hjälper dem i ISO-arbetet.

SamCert startade år 2001 och var från början inriktat på kvalitets- och miljöcertifiering men snart tillkom även arbetsmiljö. Ann-Sofie Gustafsson bodde då i Stockholm och hade arbetet ett antal år som revisor för RISE (dåvarande SP). Hon analyserade då ledningssystemen hos 300 olika företag.

Miljödiplomering

Historien rullade vidare. 2009 utökades verksamheten med miljödiplomering och 2014 tillkom den första norska kunden. 2019 lades informationssäkerhet och certifiering enligt ISO 27001 till den övriga verksamheten. Sedan förra året drivs SamCert AB som ett familjeföretag då sonen Nikolai tog plats i styrelsen.

Huvudinriktningen i SamCerts arbete är att hjälpa små och medelstora företag med ledningssystem. Företaget har en väl sammansatt grupp kompetenta experter som jobbar med de fyra olika certifikaten.

Teamkänslan viktig

Ann-Sofie Gustafsson framhåller tillfredsställelsen i att hjälpa kunder.

Vi ställer upp när det behövs. Kunderna får experthjälp och kan alltid resonera med oss om hur de ska utveckla sin verksamhet avseende rutin och organisation. Speciellt för oss att vi själva blir tillfredsställda när vi kan hjälpa kunder i deras utveckling och hjälpa dem att uppfylla lagkraven

Ann-Sofie Gustafsson

Presskontakt Presskontakt Företagsledare, Projektchef 031-711 27 40

ISO-certifiering för små och medelstora företag

SamCert hjälper små och medelstora företag att klara och upprätthålla ISO-certifikat inom kvalitet (ISO 9001), miljö (ISO 14001), arbetsmiljö (OHSAS 18001/ISO 45001) och Informationssäkerhet (ISO 27001). Genom ett unikt koncept kan företagets arbetsinsats underlättas betydligt.

Företaget finns representerat i Göteborg, Stockholm, Malmö, Oslo och Köpenhamn

SamCert AB