Anna-Kaija Grönblad ny vd för Sanofi Sverige

Anna-Kaija Grönblad ny vd för Sanofi Sverige

Stockholm – 3 september 2012 – Sanofi meddelar idag att Anna-Kaija Grönblad efterträder Laurent Dousset som vd för Sanofi Sverige. Hon kommer samtidigt att bli divisionschef för onkologi i Norden och Baltikum. Laurent Dousset går vidare till en ny position på huvudkontoret i Paris.

Anna-Kaija Grönblad är civilekonom och anställdes vid Sanofi 1998, där hon sedan dess har innehaft flera ledande chefspositioner inom olika terapiområden. Hon har mångårig kunskap om hälso-och sjukvården och läkemedelsmarknaden i Sverige och har ingått i den svenska ledningsgruppen på Sanofi i 10 av sina 13 år på företaget.

I april 2011 tog hon steget in i den privata sjukvården som vd för Bariatric Center Stockholm och Kirurgkliniken Stockholm vid Sophiahemmet. Ett och ett halvt år senare är hon nu tillbaka på Sanofi och redo att driva verksamheten i Sverige framåt.

−     Jag är väldigt nöjd med att Anna-Kaija Grönblad axlar rollen som vd för det svenska dotterbolaget, säger Lasse Petersen, vd för Sanofi i Norden och Baltikum. Anna-Kaijas erfarenheter från Sanofi och hennes kunskaper om dynamiken och utmaningarna på den svenska läkemedelsmarknaden gör att jag är övertygad om att hon kommer att driva verksamheten på ett framgångsrikt sätt.

Nya utmaningar
Totalt arbetar omkring 100 personer inom kliniska studier, marknadsföring och information vid Sanofi i Sverige. Huvuddelen av affärsverksamheten är inriktad på marknaden för receptbelagda läkemedel och företaget har flera fas 4-prövningar inom olika områden.

−     Det ska bli otroligt roligt att leda verksamheten och teamet på Sanofi i Sverige, en organisation som jag känner väl. Det är en spännande utmaning för mig och fokus blir att växa inom våra prioriterade områden såsom diabetes och onkologi, där vi ska introducera nya läkemedel nästa år, säger Anna-Kaija Grönblad.

Om Sanofi
Sanofi är ett ledande globalt läkemedelsföretag som identifierar, utvecklar och distribuerar behandlingslösningar som syftar till att förbättra människors liv. Sanofi är starka inom hälsa och sjukvård med de sju tillväxtplattformarna: diabetes, humanvaccin, innovativa läkemedel, patienthälsa, tillväxtmarknader, djurhälsa och det nya Genzyme. Sanofi är börsnoterat i Paris (EURONEXT: SAN) och i New York (NYSE: SNY). www.sanofi.se

Kontakt:
Anna-Kaija Grönblad, vd, anna-kaija.gronblad@sanofi.com, 08-634 52 80, 070 544 38 25