Lyxumia® (lixisenatid) får subvention av TLV

En GLP-1-receptoragonist som” tar greppet om” sockerstegringar vid måltid.

Stockholm – 26 februari 2015

Sanofi Sverige meddelar att TLV beslutat att Lyxumia skall ingå högkostnadsskyddet som tillägg till basinsulin för patienter med typ-2-diabetes som inte når behandlingsmål. Lyxumia ges en gång dagligen och har en profil som gör att den kompletterar behandlingen med basinsulin. Mer än hälften av svenska patienter som behandlas med basinsulin når inte sina behandlingsmål och det är Sanofi Sveriges förhoppning att Lyxumia kan bidra till att fler patienter når sina mål.

− Lyxumia i kombination med basinsulinbehandling kan spela en nyckelroll för att hålla HbA1c-målvärden för personer med typ-2 diabetes. Terapier med basinsulin, med fokus på fasteblodsocker, kan ge effektiv glykemisk kontroll och hjälpa patienter att nå en bra HbA1c- nivå. Eftersom diabetes utvecklas över tid kan vissa patienter som behandlas med basinsulin inte längre nå sina HbA1c-mål, trots god kontroll av fasteblodsocker. När detta händer kan det vara en bra strategi att lägga till ett läkemedel som Lyxumia®, som har en uttalad postprandiell glukossänkande effekt, till behandlingen för att ytterligare sänka blodsockernivåerna och upprätthålla HbA1c-målet, säger Professor Bo Ahrén från Lunds universitet. Professor Ahrén är en av världens ledande experter inom diabetes och har varit en av pionjärerna och eldsjälarna bakom introduktionen av GLP-1-receptoragonister. Bo Ahrén har dessutom varit ansvarig för flera av de studier som gjorts med Lyxumia.

Det kliniska prövningsprogrammet GetGoal har visat att Lyxumia® sänker HbA1c, har en uttalad glukossänkande effekt efter måltid och en gynnsam effekt på kroppsvikten hos vuxna patienter med typ 2-diabetes. GetGoal-resultaten visade också att Lyxumia® hade en fördelaktig säkerhetsprofil och tolerabilitet hos de flesta patienter. De vanligaste biverkningarna som observerats i GLP-1 receptoragonist-armen är milt och övergående illamående och kräkningar samt en liten risk för hypoglykemi1.

Om Lyxumia® (lixisenatid)

Lyxumia® är en glukagonlik peptid-1 receptoragonist (GLP-1 RA) för behandling av patienter med typ 2 diabetes mellitus. GLP-1 är ett naturligt förekommande peptidhormon som frisätts inom några minuter efter måltid. GLP-1 är känt för att dämpa glukagonutsöndring från alfaceller i bukspottkörteln och stimulera glukosberoende insulinutsöndring genom betacellerna i bukspottkörteln. Lyxumia har en bestående hämmande effekt på magsäckstömningen vilket ger en kraftig effekt på sockerstegringar efter måltid.

TLVs beslut

Lyxumia (lixisenatid) ett läkemedel för behandling av diabetes typ 2 hos vuxna, ingår i högkostnadsskyddet från och med den 25 februari 2015. Subventionen gäller endast när Lyxumia används i kombination med basinsulin för patienter som först har provat metformin, SU eller insulin, eller när metformin eller SU inte är lämpliga.

Marianne Bredin
Medical Director, Sanofi AB
Marianne.bredin@sanofi.com

Sven-Olof Strömblad