Sanofi meddelar positiva fas 3-resultat för kombinationsbehandling med insulin glargin och lixisenatid

- Sanofi meddelar idag resultat från de två jämförande pivotala fas 3-studierna LixiLan-O och LixiLan-L angående en kombination av insulin glargin och lixisenatid för vuxna med typ 2-diabetes. Resultaten, som presenterades på ADA (American Diabetes Association 76th Scientific Sessions) i New Orleans den 12 juni 2016, visar att en fix kombination av insulin glargin och lixisenatid ger en överlägsen minskning av HbA1c (genomsnittligt blodsocker under de tre föregående månaderna) jämfört med lixisenatid och insulin glargin separat (båda 100 enheter/mL). Resultaten från studierna ingår i ansökningar om godkännande till den amerikanska läkemedelsmyndigheten FDA och den europeiska läkemedelsmyndigheten EMA.

”Studier på ADA visade att en fast kombination av insulin glargin och lixisenatid, en GLP-1 RA, inte helt överraskande medförde lägre HbA1c än varje komponent var för sig. Uppmuntrande var att den långsammare upptitreringen av lixisenatid medförde lägre frekvens av GI-biverkningar. Tillägg av lixisenatid gav viktminskning relativt till behandling med enbart insulin glargin”, säger Michael Alvarsson, Docent och överläkare, Karolinska universitetssjukhuset i Solna.

Mer information angående resultaten från fas 3-studierna LixiLan-O och LixiLan-L finns här:

Om Sanofi Diabetes

Sanofi strävar efter att hjälpa människor hantera den komplexa utmaningen med diabetes genom att leverera innovativa, integrerade och anpassade behandlingslösningar. Sanofi Diabetes drivs av värdefulla insikter som kommer från att lyssna på, och samarbeta med människor som lever med diabetes, där företaget arbetar för att kunna erbjuda diagnostik, behandlingar, tjänster och utrustning, inklusive nya innovativa system för mätning av blodsocker. Sanofi marknadsför både injicerbara och orala läkemedel för personer med typ 1 eller typ 2-diabetes.