Sanofi och GSK erbjuder 300 miljoner doser av COVID-19 vaccin till EU

• Avtalet innebär en ökning av produktionskapaciteten i flera europeiska länder
  • Vaccinkandidaten använder sig av Sanofis rekombinanta proteinbaserade teknik kombinerat med GSK:s adjuvans-teknologi

Stockholm – 18 SEPTEMBER, 2020 – Sanofi och GSK tecknade i dag ett avtal med Europeiska kommissionen om att tillhandahålla upp till 300 miljoner doser av ett kommande COVID-19-vaccin. Den nuvarande vaccinkandidaten är en kombination av utveckling och kunskap från Sanofi och GSK.

Vaccinkandidaten är baserad på den väl beprövade rekombinanta proteinbaserade teknik Sanofi använder för framställning av influensavaccin samt GSK:s etablerade adjuvans-teknologi. Dagens avtal fastställer det tidigare utannonserade samarbetet mellan företagen från den 31 juli i år och är en viktig milstolpe i att skydda den europeiska befolkningen från COVID-19.

Avtalet ger alla medlemsländer i EU rätt att själva upphandla COVID-19-vaccinet och rätten att donera vaccin till låg- och medelinkomstländer. EU åtar sig å sin sida att hjälpa till med finansiering och annat stöd för att öka produktionskapaciteten inom EU-området för Sanofi och GSK. Såväl antigen som färdiga vaccin-doser kommer att produceras inom EU, där fokus kommer att ligga på Sanofis och GSK fabriker i Belgien, Tyskland och Frankrike.

Sanofi meddelade den 3 september att man gått in i de två första faserna av kliniska studier för sin vaccinkandidat. Fas 3-studier beräknas påbörjas mot slutet av 2020 med målsättningen att söka regulatoriska tillstånd under första halvan av 2021. Som en följd av avtalet i dag kan Sanofi och GSK också skala upp sin tillverkning av antigen och andra hjälpsubstanser för att kunna producera upp emot en miljard doser av vaccinet årligen.

Sanofi och GSK i globalt samarbete mot COVID-19

Sanofi och GSK har nyligen även slutit avtal med berörda myndigheter i USA och UK. Målet är att gemensamt ta en ledande roll i det globala initiativet ”Access to COVID-19 Tools (ACT) Accelerator” där en rad myndigheter, globala hälsoorganisationer, företag och filantroper arbetar för att skynda på utveckling och produktion av verktyg, behandlingar och vaccin mot COVID-19.

På frontlinjen mot COVID-19

Sanofi utvecklar även, i samarbete med Translate Bio, ett så kallat mRNA-vaccin. mRNA anses vara bland de mest lovande vaccin-kandidaterna för tillfället. Pre-kliniska tester har visat att man med två immuniseringar med mRNA-vaccinet uppnår mycket höga antikroppsnivåer, jämförbara med de nivåer som finns hos patienter som genomgått en infektion. Sanofi beräknar att fas 1/2-studier av detta vaccin kan påbörjas i november och att ett godkänt preparat kan finnas tillgängligt tidigast under andra halvan av 2021. Totalt beräknas man kunna producera mellan 90 och 360 miljoner doser årligen.

För ytterligare information, vänligen besök: https://www.sanofi.com/en/media-room

About Sanofi

Sanofi is dedicated to supporting people through their health challenges. We are a global biopharmaceutical company focused on human health. We prevent illness with vaccines, provide innovative treatments to fight pain and ease suffering. We stand by the few who suffer from rare diseases and the millions with long-term chronic conditions.

With more than 100,000 people in 100 countries, Sanofi is transforming scientific innovation into healthcare solutions around the globe.

Sanofi, Empowering Life

Media Relations Contacts
Ashleigh Koss
Tel.: +1 908-981-8745
Ashleigh.Koss@sanofi.com

Nicolas Kressmann
Nicolas.Kressmann@sanofi.com
Investor Relations Contact
Eva Schaefer-Jansen
Tel.: +33 (0)1 53 77 45 45
ir@sanofi.com

Sanofi är ett globalt läkemedelsföretag med mer än 100 000 anställda i över 100 länder. Vi arbetar för att hjälpa människor hantera de sjukdomar och hälsobesvär som vi drabbas av under livets olika faser.

Vi förebygger sjukdom genom våra vacciner och våra innovativa behandlingar lindrar lidandet hos de få som lever med sällsynta sjukdomar såväl som hos de miljontals som drabbas av kroniska sjukdomar.

Sanofi, Empowering life