SAP öppnar nya möjligheter för sporten med Big Data

Nu har Big Data flyttat in i sportvärlden för gott. När det tyska fotbollslandslaget vann VM i Brasilien blev det känt att de använde sig av omfattande data för att anpassa sin speltaktik. Men också inom andra sporter används nu analys av stora datamängder frekvent för att skapa konkurrensfördelar, till exempel inom Formel 1, tennis, basket, segling och ridsport. Inte bara för att analysera prestanda för spelare och lag, utan också för att ge sportkommentatorer och moderatorer fakta och bakgrundsinformation.

I denna artikel presenterar SAP en överblick av några analyslösningar som i dag används inom sporten.

Formel 1 – McLaren-Mercedes
De nya reglerna för bränsleutsläpp vid Formel 1-tävlingar innebär att ingen förare ska göra av med mer än 100 kilo bränsle under ett lopp. Dansken Kevin Magnussen som kör för McLaren-Mercedes är väl rustad för att möta de nya bränslereglerna. Teamet använder sig av SAP HANA, som inom några sekunder analyserar loppet och gör att man kan fatta viktiga beslut i realtid. Analysen ger både historiska data och bidrar till prognoser för optimala depåstopp och anpassad körstil under pågående lopp. Analysen baseras på data från 120 olika sensorer som är knutna till den kraftfulla V6-motorn. Sensorerna genererar mer än tre terabyte data under ett Grand Prix och kan beräkna över 20 000 tänkbara körsituationer. Teamets ingenjörer kan sedan snabbt ta del av informationen och fatta strategiska beslut.

Damtennis
När Women’s Tennis Association (WTA), en av världens ledande arrangörer av tennisturneringar för damer, behövde hjälp med att samla in fakta och värdefull information kring tävlingar vände de sig till SAP. Lösningen blev SAP:s HANA-plattform som samlar in, lagrar och genererar statistik om damernas resultat i tennisturneringarna. Informationen har varit till stor hjälp när man ska förbereda matcherna. Samarbetet mellan SAP och WTA inleddes i augusti 2013 och i dag leder WTA insamlingen av användbar statistik för yrkesverksamma spelare och tränare, media och fans. Tack vare den nya metoden kan data registreras och analyseras och ger bland annat bättre tidsplanering. Informationen finns i olika format, som tabeller eller diagram, men är också sökbar både på övergripande och detaljerad nivå.

Basket
Sportfantaster har en passion för statistik som för dem närmare spelet, deras favoritlag och spelare. På NBA.com/Stats erbjuds statistik utöver det vanliga. Webbplatsen som är tillgänglig för spelare, fans och media uppdateras i realtid och drivs med hjälp av SAP HANA-plattformen. NBA erbjuder bland annat ligans hela officiella statistik från 1946. Tidigare var den informationen bara tillgänglig för NBA och deras egen personal.

• Statistik från 1946 och framåt
  • Skytteligans topplista
  • Ligans bästa kombinationer under de senaste sex säsongerna
  • Jämförelse av lag
  • Komplett statistik för varje spelare i NBAs historia

Statistiken går också enkelt att dela via sociala medier som Twitter, Facebook och Google+.

Ishockey
Den tyska ishockey-ligan, Deutsche Eishockey Liga, erbjuder nu en helt ny upplevelse på www.del.org, där hockeyfans själva kan analysera aktuella och historiska data. Med hjälp av kraftfulla analysverktyg från SAP går det enkelt att följa statistik om lagen, spelare och mål i realtid.

Fotboll
Under VM i Brasilien använde det tyska landslaget en skräddarsydd programvara från SAP – SAP Match Insights – som körs på SAP HANA-plattformen. Programmet samlar in och analyserar stora mängder data om insatserna från de tyska spelarna och deras motståndare. Informationen presenteras via ett grafiskt användargränssnitt byggt med SAP:s visualiseringsverktyg, Lumira.

Det tyska landslaget ställde två krav på programvaran:

1. Programmet skulle installeras och köras från huvudkontoret eftersom all data var för värdefull för att få lämna bygganden – d.v.s. inga molnlösningar.
  2. Programmet skulle vara tillräckligt användarvänligt för att alla i teamet på egen hand skulle kunna genomföra analyserna utan stöd från SAP. Varje spelare och tränare skulle få tillgång till appen för att bidra till öppenhet inom laget.

När VM nu är avslutat planerar SAP att göra Match Insights till en kommersiell produkt. Mer information om lösningen finns här: https://www.news-sap.com/sap-dfb-turn-big-data-smart-data-world-cup-brazil/

Segling
SAP har sedan länge ett starkt engagemang inom segling. Bland annat har SAP och det danska seglingssällskapet tecknat ett treårigt samarbetsavtal för att ge danska seglare nya konkurrensfördelar. SAP:s navigationslösning SAP Sailing Analytics samlar in information om platser, medelhastighet, genomförd sträcka, avstånd till mål och tider per heat. Sedan analyseras GPS-datan tillsammans med vindmätningar från sensorer ute på banan. Med hjälp av all denna information kan sedan seglarna optimera sin strategi inför nästa heat.

Seglingstävlingar som använder sig av GPS-teknik och SAP Sailing Analytics blir också mer levande för åskådarna. Man kan till exempel följa tävlingen via 3D-visualiseringar för mobiler och skärmar i publikområdet. Genom att informationen uppdateras i realtid kan kommentatorerna snabbt analysera vad som händer på vattnet och kommentera utvecklingen direkt – något som inte var möjligt tidigare. Läs mer på www.sejlsportsligaen.dk

• Datasäkerhet

• big data
  • match insights