SAP på lastbilsturné med verklighetens Big Data

En del kopplar kanske Big Data till den senaste tidens spionaffärer, men SAP kan visa hur en smart användning av stora datamängder kan komma människor, företag och samhälle till godo. SAP har samlat riktiga exempel från allt från sport, detaljhandel, transport till stadsplanering i en stor lastbil som nu går på turné i Norden – bland annat hur det tyska världsmästarlaget i fotboll använde SAP under VM i Brasilien.

Lastbilsturnén ”SAP Big Data Truck Tour” är en del av en europeisk satsning för att direkt nå kunder, partner och allmänheten – och att visa vilken affärsmässig och social potential som finns i att hantera stora datamängder på rätt sätt.

Under turnén som är i Norden mellan den 18 augusti och den 2 september kommer SAP att besöka kunder och partner – och i Sverige görs stoppen i Stockholm och Göteborg. Lastbilen är laddad med exempel på hur affärsprocesser och analyser kan förbättras med Big Data för att få konkurrensfördelar när man går in i en ny marknad, lockar nya kunder och snabbare vill få lönsamhet i nya innovationer.

En sammanfattning av vad som visas:

• SAP Match Insight: Hur data kan användas av fotbollslag som vill bli bättre på strategi och snabbhet. Det tyska landslaget i fotboll använde det när de vann VM i Brasilien.
  • SAP Automotive Control Center: Hur företag skapar framtidens transporter genom att analysera stora datavolymer på några få sekunder.
  • SAP Smart Vending Machine: Hur man kan förutspå kundernas preferenser och både öka kundnöjdheten och lönsamheten i enskilda butiker.

– Datavolymerna fortsätter att öka exponentiellt när människor, information och saker kopplas samman. Men utmaningarna är att kunna hantera olika typer av information i realtid och att få insikter och hitta lösningar på problem som tidigare inte kunde lösas, säger Hardy Nelson, ansvarig för SAP Big Data Business Development i Europa.

Bakgrundsinformation om SAP och Big Data Tour
SAP erbjuder en rad olika tjänster inom Big Data, t.ex. enskilda projekt och löpande strategisk rådgivning, avancerad analys, datakonsulttjänster och implementationssupport, löpande hantering av Big Data-miljöer osv.

I Sverige kommer SAP:s Big Data Truck till följande platser:

• Lindholmen Science Park i Göteborg den 22 augusti
  • Ericsson i Kista och SAP i Alvik den 28 augusti
  • Stockholm Waterfront den 29 augusti

SAP:s Big Data Truck startade i Tyskland under maj 2014 och åker genom 17 länder under sju månader, en sträcka på över 33 000 kilometer.