SAP öppnar nya möjligheter i sjukvården med Big Data

Det går att anpassa sjukvården efter individen. Ett viktigt led i det arbetet är att se och följa patienttrender genom att samla in och analysera stora datamängder. SAP har tekniken och experterna och i denna artikel presenteras en överblick över dagens analyslösningar – och hur man kan använda Big Data inom sjukvården redan i dag.

Det finns uppskattningar som visar att ungefär 30 procent av all världens data kommer från sjukvården och medicinsk forskning. Den stora utmaningen för branschen är bland annat fördröjningen i hanteringen av uppgifter. Många patienter får vänta alldeles för länge på ett besked om sina testresultat.

Med hjälp av minnesbaserad teknik som SAP HANA kan informationen bearbetas på några sekunder i stället för dagar. Det är ett väldigt kraftfullt verktyg som gör att patienten i stället för att vänta vid telefonen i flera dagar kan få besked direkt och erbjudas rätt behandling. Tekniken är helt avgörande när vården ska förbättras och anpassa efter varje individ. Positiva sidoeffekter är minskade kostnader för databehandling och tidsbesparing.

Standforduniversitetets genomsekvensering
Genomsekvensering spelar en central roll i flertalet diagnosområden. Snabbhet är avgörande och SAP HANA gör en enorm skillnad i olika forskningsområden. Stanforduniversitetet och SAP samarbetar för att kunna dra värdefulla lärdomar av de stora mängder data som genereras inom forskning, kliniska tester och jämförande studier. https://www.youtube.com/watch?v=WlPRABBoHRE

Nationellt centrum för tumörsjukdomar, Heidelberg / Tyskland
NCT är ett nationellt center med behandling och forskning inom cancer- och tumörsjukdomar. NCT har kombinerat genetiska data från minst 150 000 patienter (strukturerad data med dokumentation och kliniska prövningar) med läkarnas brev, riktlinjer och publikationer. Det gör att NCT kan ge individanpassad rådgivning som baseras på faktiska data. Målet är att öka patientvården, förbättra kliniska beslut och med hjälp av SAP HANA positivt påverka både patienternas livskvalitet och det dagliga arbetet för läkare och forskare. https://www.youtube.com/watch?v=Ggr2EhoYMkI

Kostnadsfritt forskningsverktyg för proteiner
Tillsammans med det tekniska universitetet i München (TUM) har SAP HANA utvecklat hur forskare analyserar proteiner i den mänskliga kroppen. ProteomicsDB är ett gratis onlineverktyg som drivs med hjälp av SAP HANA och låter forskare skapa och uppdatera nya forskningsprojekt och säkert dela data med andra.

– ProteomicsDB är ett betydande steg framåt i vår forskning och gör att vi bättre förstår sjukdomar hos människan och kan utforma framtida behandlingar. Programmet hjälper oss och andra att lagra, integrera och analysera experimentella data i realtid, vilket också tillåter oss att studera mer komplexa biologiska system på större djup än tidigare, säger Prof. Bernhard Kuster vid TUM.

Databasen kommer att vara värdefull för vårdforskare inom områden som biovetenskap, läkemedel och bioteknik. ProteomicsDB innehåller redan mer än 11 000 data från mänskliga cancercellinjer, vävnader och kroppsvätskor och erbjuder realtidsanalyser och hypotesprövningar.

Läs mer på http://www.news-sap.com/new-sjukvård-forskningsverktyg-ar-en-shot-in-the-arm-för-personlig-medicine/.

• Datasäkerhet

• big data
  • realtidsanalys
  • analys