65 dagar till inflyttning i Gothia Science Parks expansion

65 dagar. Det är vad som återstår till inflyttning i expansionen av Gothia Science Park.
– Det är 1 november som gäller, just nu är det full fart på arbetet med att inreda de fyra husen och genomföra hyresgästanpassningar, säger Victor Sunnliden, vd för byggherren Kreativa Hus.

Färdigställandet har kommit olika långt i de fyra husen. Hus 4, det så kallade Dataspelshuset, närmast Bouleklubben, har kommit längst. Där finns innerväggar, golv och armaturer på plats.
– Det är ganska stor skillnad på hur företagen valt att inreda med öppna ytor, kontorslösningar och mötesrum. Men jag kan konstatera att arbetet flyter bra och att det kommer bli väl anpassade lokaler för våra hyresgäster, säger Sunnliden.
Den utvändiga miljön ligger av naturliga skäl sent i tidplanen, men vad som ska göras är självklart beslutat.
– Vi kommer att asfaltera ytan mellan E8 och Drivbänken för att anlägga totalt 34 parkeringsplatser. Två av dem kommer att utrustas med solcellsdrivna laddstationer för elbilar. Vi vill ligga i framkant när det gäller miljö, förklarar Sunnliden och berättar att det kommer att bli planteringar utmed såväl Mariesjövägen som Kaplansgatan.
– Vi kommer att anlägga gräsytor och plantera körsbärsträd för att rama in området. Vi kommer även att komplettera med lyktstolpar och belysning av samma typ som redan finns i området.
I nuläget är följande företag klara för inflyttning i E8: Paradox South, Pieces Interactive, Stunlock Studios, InExchange Factorum, Asitis, ICYou, Nimstad Consulting. För uthyrning återstår endast ett halvt plan.
– Det finns även ett plan som skall hyras ut som "quick office". Hur den affärslösningen skall se ut arbetar vi nu med tillsammans med Gothia Innovation AB, som driver och utvecklar Gothia Science Park, slutar Sunnliden.