Inflyttning i GSP-expansionen startar 1 november

Den 1 november närmar sig obönhörligt. Och med datumet inflyttning i expansionen av Gothia Science Park. – Vi håller en pressad tidsplan och ser fram emot att kunna ta emot de första hyresgästerna, säger Victor Sunnliden, vd för byggherren Kreativa Hus.

Det är intensivt arbete som pågår såväl inomhus som utomhus i de fyra nya GSP-husen. De sista knappa två veckorna är det många pusselbitar som ska och kommer att falla på plats.
– Vi ser inte att något som påverkar utseende eller funktion skall kvarstå. Västsveriges första laddstation på solel kommer att vara i bruk och officiellt invigas den 8 november då vi även kommer ha öppet hus. Däremot vet vi att vi till exempel kommer avvakta med gräsarmering på baksidan av husen till våren för att marken skall få en chans att sätta sig ordentligt.
 När flyttar de första företagen in?
– Det börjar rulla redan den 1 november med Pieces Interactive och Stunlock Studios. Sedan fullbordar Paradox ”dataspelshuset” den 11 november. Övriga hyresgäster kommer sedan kontinuerligt beroende på hur de kan anpassa till sin verksamhet.
Finns det lediga ytor?
– Just nu håller vi på att föra förhandlingar om vår Open Office-lösning. I den erbjuds 24 hyresgäster att samlas på samma plan i en unik, enkel och smidig paketlösning. I övrigt finns det i dagsläget ett halvt plan i hus 4 tillgängligt.
Är du nöjd med projektets genomförande?
– Som helhet är jag mycket nöjd. Det har gått helt enligt tidsplan och har med stöd av tät uppföljning hållit budget. Alla inblandade, från projektörer till hantverkare, verkar ha förstått vad det är Gothia Science Park vill uppnå och det underlättar.
Är det rast och vila som gäller i GSP-området nu?
– För och i samarbete med GSP finns nya utvecklingstankar hela tiden och en del har kommit längre än andra. Vi tittar just nu ganska konkret på ett par projekt, slutar Sunnliden.
Patric Eriksson, vd för Gothia Innovation AB, som driver och utvecklar Gothia Science Park, är också tillfreds med de fyra nytillskotten.
– Vi är mycket tacksamma för att Kreativa Hus har varit så lyhörda för lokalbehoven i teknik- och forskningsparken och att kunnat tillgodose dem. Vi ser fram emot att kunna ta dem i bruk, kommenterar Eriksson.

• kreativa hus skövde ab
  • nya hus
  • teknik- och forskningspark