Expansion av Gothia Science Park slogs igång

Första pålen är slagen. Med kraft, precision och en skarp klang. Den ceremonin bildar startskott för e8, nästa etapp i Gothia Science Parks expansion.
– Kommunen har visat både mod och kraft och med nuvarande tillväxttakt är vi plus 100 anställda när vi flyttar in, sade Thordur Erlingsson, vd för InExchange AB, bolaget som tillsammans med Asitis AB tecknad sig för 2800 av de totalt 6100 kvm som ska stå inflyttningsklara i november nästa år.

Den officiella ceremonin inleddes med sopplunch och tal i ett tält placerat på parkeringen som ska förvandlas till fyra hus och skapa plats för ytterligare 250 personer i Gothia Science Park.
– Vi har samlat en rad möjliggörare här idag, en stor dag för Skövde Företagspark AB som ska bygga nya hus och i sin tur möjliggöra för Gothia Science Parks fortsatta expansion, sade Victor Sunnliden, vd för Skövde Företagspark, när han hälsade välkommen.
Långtidskontrakt
Bolagets styrelseordförande tog därefter till orda:
– Jag vill framför allt tacka InExchange och Asitis som tecknat ett långtidskontrakt och därmed säkrat att vi kan börja bygga. Samtidigt planerar vi nu för expansion nummer 9, avslöjade Anders Lindberg:
– Ett hus som ska rymma kontor, kreativa miljöer, restaurang, café och parkeringsplatser.
Marie Ekman, kommunalråd och vice ordförande i Skövde Stadshus AB, konstaterade hon representerar en ”stolt moder” eftersom Skövde Företagspark är dotterbolag till Skövde Stadshus AB.
– GSP är fullbelagt och det är riktigt bra att e8 kommer igång. Det har gått väldigt fort, vi tog beslut i kommunfullmäktige i april och idag startar bygget, konstaterade hon.
Patric Eriksson, vd för Gothia Innovation AB som driver utvecklar Gothia Science Park, talade om teknik- och forskningsparkens nytta för bolag som vill utvecklas och växa. Liksom det komplement som innovationsmiljön utgör för befintlig företagsstruktur i Skövderegionen.
– Jag konstaterar också att Thordur Erlingsson är en målmedveten entreprenör och att han suttit i inte mindre fem av de sju hus som GSP består eller bestått av. Och vid varje tillfälle som hans bolag flyttat har han sagt: ”det kommer att bli trångt”. Nu blir det gigantiskt hus att växa i.
Proaktiv miljö
I samband med kaffe och tårta överlämnades ordet till Thordur Erlingsson som gav 50-talet deltagare en inblick i sin entreprenörsresa: Den vandrande cirkusen.
Den startade med hästverksamhet och har gått via självinlärd programmeringskunskap till dagens två bolag Asitis AB och InExchange AB vilka tillsammans ger arbete åt drygt 70 personer.
– Vi startade Asitis 2002 i Gothia Science Park, det är en proaktiv miljö som är bra för nystartade bolag. Här kan entreprenörer få hjälp och råd som gör livet som företagare mycket enklare. Och när det gäller plats för våra företags tillväxt har Gothia stöttat och löst våra behov på ett mycket bra sätt, sade Erlingsson.

• teknik- och forskningspark
  • innovationsmiljö